УНИВЕРЗИТЕТ У БЕОГРАДУ
АРХИТЕКТОНСКИ
ФАКУЛТЕТ
БУЛЕВАР КРАЉА АЛЕКСАНДРА 73/II, 11120 БЕОГРАД
  • en
  • sr

za sajt

Отварање изложбе: у суботу, 21. децембра 2024, у подне, у Павиљону Вељковић.

Изложба је организована поводом тридесет година од почетка јавног деловања (Прве деконтаминације), Центра за културну деконтаминацију у Павиљону Вељковић 1. јануара 1995. године.

Избор радова Бранка Павића на изложби „Папирологија”, насталих у распону од оквирно 1995. до 2024, карактерише преиспитивање уметникове позиционалности у различитим моментима током протеклих тридесет година. Иако представљају личну артикулацију места са ког Павић наступа, његови радови се доследно укрштају са ширим друштвено-политичким простором. Преиспитују језик као одредницу која прати дефинисање културалних и геополитичких простора. Бележе утицај просторних припадности на слободу кретања и одређене животне изборе. Маркирају раздаљине и односе између изграђених конструкција и природних географских маса у креирању просторности. Прате однос урбаног и руралног, и улоге природе која се – посебно у каснијим радовима – и дословно уграђује у стваралаштво Бранка Павића. Они отварају простор за упитаност над значајем националне државе, граница и мапа. Ове променљиве позиционалности током тридесет година, као и целокупан његов опус, сусрећу се и повремено укрштају са радом Центра за културну деконтаминацију.
Рад око ког је изложба концептуализована јесте „Измирени рачуни“, којим се означава тридесетогодишњица рада ЦЗКД-а који је установљен 1994. и отворен 1995. године као анти-ратни центар и независна институција културе. Понављајући распоредом елемената умањени модел мреже која карактерише под зграде Павиљона Вељковић – централног програмског простора који је обележио рад Центра, и узвратно, који је Центар обележио својим радом – овај отисак великих димензија преиспитује однос уложеног рада и значаја самог места. Он је, према тумачењу аутора, и својеврсни „портрет“ институције. Шредовани рачуни и здробљени дискови на којима је била копирана документација Центра, умешани су у саму папирну пулпу од које је рад начињен. Оваквaј третман рачуна и документације као материјалног вишка рада поставља питање, између осталог, истрајности одређених пракси, знања и борби изван доминантних институционалних оквира. Процес преиспитивања, и стварно и метафорично свoђење рачуна, постају посебно битни у моменту у ком одређени број независних институција у Србији, установљених у приближно исто време, и са сродним циљевима као Центар, престаје са радом.
Иако настаје око рецентног рада, изложба „Папирологија” се дотиче различитих момената у уметниковој каријери, анотирајући искуства и вештине стечене на различитим местима, укључујући САД, Јапан, Шведску, Велику Британију и др. Уметникова склоност да иницира и допринесе трансформацији нечега што је већ ту у нешто што ће тек достићи свој пун потенцијал и значај, увиђа се у сваком аспекту његовог рада, укључујући и његову башту на Авали. Стрпљење за поступност промене, као и отвореност за различите исходе ових експеримената, међутим, карактерише и његову предавачку праксу и многе дугорочне сарадње са колегама и институцијама, међу којима посебно место има ЦЗКД.

Изложба ће бити отворена у подне у суботу 21. децембра 2024, и трајаће до 1. фебруара 2025, у времену од 12 до 18 часова радним данима.

Специјално вођење кроз изложбу „Папирологија“ и уметнички рад „Измирени рачуни“ биће организовано у подне 1. јануара 2025, када се навршава тридесет година од почетка јавног рада Центра за културну деконтаминацију.

Мр Бранко Павић, редовни професор, графичар. Бави се различитим видовима визуелних уметности. Поред рада из области графике (вишебојног дрвореза), бави се и дизајном (сценски, графички и изложбени). Експериментише са новим формама и методама наставе из области уметности (Радионица 301, Архитектонски факултет, од 1993, Narratives of the Unseen, British Council, Београд / Глазгов, 2003, Hybrid City, British Council, Београд / Атина / Истанбул / Глазгов, 2006). Ко-оснивач Радионице 301, Архитектонски факултет, Београд. Коаутор монографије Аудио-визуелна истраживања 1994-2004, Архитектонски факултет, Београд, 2004. Боравао на специјализацији на Pratt Institute, Бруклин, САД, 1987. (Фулбрајтова стипендија), Kala Art institute, Беркли, САД, 1998. (Art’s Link стипендија), Grafikens Hus, Мариефред, Шведска, 2005, Nagasawa Art Park, Аваји, Јапан, 2008. Предавао као гостујући професор на Факултету примењених уметности у Београду од 1995. до 2001. и Универзитету уметности у Београду од 2004. до 2006. Као графичар самостално излаже од 1983. (Београд, Сарајево, Љубљана, Хаг, Праг, Сеул). Уметнички радови се налазе у музејским, галеријским и приватним колекцијама у Србији, Немачкој, Шпанији и Јапану. Учествује на бројним изложбама у земљи и иностранству од 1981. Добитник више националних и интернационалних награда. Сарађивао на пројектима из области позоришта, архитектуре и ликовних уметности. Излагач / представник Србије на Једанаестом квадријеналу сценског дизајна и позоришне архитектуре у Прагу 2008. Коаутор пројекта Реконструкције и ревитализације Куле Небојша и њене изложбене поставке, Београд као и учесник у Пројекту реконструкције Народне библиотеке, Београд, 2011. Сарађивао на позоришним представама Центра за културну деконтаминацију, Београд: 1999. „О Немачкој”; 2001. „Бордел ратника”; 2004. „Порнографија”; 2018. „Аутентична тумачења ’68”.