Izvor: Dezeen
Brazilski arhitekta Paulo Mendez da Roša (Paulo Mendes da Rocha) biće nagrađen Zlatnim lavom za životno delo na ovogodišnjem Bijenalu arhitekture u Veneciji, na ceremoniji otvaranja i dodele nagrada Bijenala koja će se održati u subotu, 28. maja 2016. godine.
Mendez da Roša – poznat po svojim projektima koji uključuju Muzej savremene umetnosti Univerziteta u Sao Paulu i Brazilski muzej skulpture – odabran je od strane Aleksandra Aravene (Alejandro Aravena), ovogodišnjeg kustosa Bijenala, za dobitnika prestižne nagrade.
Paulo Mendez da Roša
U obrazloženju Aravene i članova odbora direktora Bijenala arhitekta je pohvaljen zbog bezvremenosti svog dizajna.
„Puno decenija pošto su izgrađeni, svi njegovi projekti odoleli su testu vremena, i stilski i fizički“, rekli su u obrazloženju. „Ova zapanjujuća doslednost bi mogla biti posledica njegovog ideološkog integriteta i građevinskog genija.“
„On je nonkomformista koji postavlja izazove i istovremeno strastveni realista. Njegova interesovanja su šira od arhitekture, u političkim, društvenim, geografskim, istorijskim i tehničkim sferama.“
Rani projekti Mendez da Roše uključuju i kuću King | Foto © Leonardo Finotti
Rođen u Brazilu 1928. godine, Paulo Mendez da Roša započeo je svoju karijeru u Sao Paulu. 1955. godine osnovao je svoj biro i samo dve godine kasnije završio svoj prvi veliki projekat – Atletski klub Sao Paula.
Dok je gradio svoju reputaciju, arhitekta je dizajnirao seriju privatnih kuća, uključujući i jednu za sebe.
Snažna betonska forma i enterijer pod uticajem modernizma kuće Mendez da Roše (1967), kao i projekti poput Casa Masetti (1970) i Casa King (1972), postavili su ton za ono što će da usledi.
Povezani tekstovi:
Odabran rad koji će predstavljati Republiku Srbiju na Bijenalu arhitekture u Veneciji 2016
Alehandro Aravena – umetnički direktor Bijenala u Veneciji 2016
Konkurs: 15. Internacionalna izložba arhitekture: Venecijansko bijenale 2016
Srdačan prijem njegovog Brazilskog paviljona na izložbi Ekspo u Osaki 1970. godine, doveo je do većih narudžbi.
Iako je zamalo izgubio od Ričarda Rodžersa i Renca Piana na konkursu za Centar Žorž Pompidu u Parizu, izgradio je niz javnih objekata, i u Sao Paulu i u drugim mestima u Brazilu tokom 70-ih i 80-ih godina prošlog veka.
Među njima su Estádio Serra Dourada (1975), Muzej savremene umetnosti Univerziteta u Sao Paulu (1975), izložbeni prostor za Forma nameštaj (1987) i kapela Svetog Petra (1987).
Kasnih 80-ih godina, Mendez da Roša odabran je da dizajnira Brazilski muzej skulpture – MuBE, dok je tokom 90-ih godina dovršio obnovu najstarijeg muzeja lepih umetnosti u Sao Paulu – Pinacoteca do Estado, i izgradio Kulturni centar FIESP.
Usledila je serija priznanja, uključujući Nagradu Miz van der Roe za latinoameričku arhitekturu za 2000. godinu i Nagradu Pricker za 2006. godinu.
Kej umetnosti, Vitorija, Brazil | Foto © Leonardo Finotti
Uprkos međunarodnom priznanju, Mendez da Roša je nastavio sa radom pretežno u svojoj rodnoj zemlji, i prihvatio svega nekoliko projekata u inostranstvu. Većina ovih projekata razvijena je kroz saradnju sa drugim brazilskim arhitektama i studijima.
Značajna dela u Brazilu tokom ovog perioda uključuju Trg patrijarha u Sao Paulu (2002), kapelu Bogorodice u Resifeu (2006) i Kej umetnosti u Vitoriji (2008), a dovršio je i Nacionalni muzej kočija i Lisabonu, u Portugaliji.
Brazilski Trg patrijarha u Sao Paulu je razvijen u saradnji sa brazilskim arhitektom Eduardom Kolonelijem (Eduardo Colonelli).
Sve fotografije napravio je Leonardo Finoti (Leonardo Finotti), koji je dokumentovao veći deo rada Paula Mendez Da Roše.