Позивамо Вас да присуствујете трибини посвећеној обележавању три деценије од смрти академика професора Александра Дерока (1894 – 1988) која ће бити одржана у понедељак, 3. децембра 2018. године, у 12.00 часова, у амфитеатру Архитектонског факултета.
Обележавање три деценије од смрти академика професора Александра Дерока започињемо трибином посвећеном његовом вишедеценијском професионалном раду и деловању у сфери културе као архитекте практичара и поборника оживљавања националног стила и народног градитељства, омиљеног професора на Техничком факултету, касније Архитектонском факултету, у Београду. Понајвише њему као пасионираном истраживачу старина и делатнику у заштити градитељског наслеђа, уметнику и хуманисти који је својим стваралачким ликом на специфичан начин обележио културу 20. века.
Поздравно обраћање присутнима:
др Ана Никезић, ван. проф. и продекан за наставу и науку Архитектонског факултета у Београду
Модератор:
др Мирјана Ротер Благојевић, ван. проф. Архитектонског факултета у Београду, Департман за архитектуру
Учесници:
др Игор Марић, архитекта, научни саветник ИАУС-а у пензији;
др Марина Нешковић, архитекта, Републички завод за заштиту споменика културе и члан Друштва конзерватора Србије;
др Милан Попадић, историчар уметности, ван. проф. Филозофског факултета у Београду, Одељење за историју уметности;
др Марта Вукотић – Лазар, историчар уметности, ван. проф. Универзитета у Приштини са седиштем у Косовској Митровици, Филозофски факултет;
др Ђорђе Мандрапа, архитекта, доцент Факултета савремених уметности у Београду;
др Милорад Младеновић, сликар и архитекта, ван. проф. Архитектонског факултета у Београду, Департман за архитектуру;
др Марко Николић, архитекта, доцент Архитектонског факултета у Београду, Департман за архитектуру.
Добродошли!
Биографија проф. Александра Дерока (1894-1988)
(Припремила: проф. др Мирјана Ротер Благојевић)
Рођен је у Београду и у години непосредно пред Први светски рат, следећи своју љубав према авионима, се определио да студира машинство на Техничком факултету. Почетак рата прекида његово школовање и он као добровољац, један од 1300 каплара, постаје ратни авијатичар. Због болести је демобилисан пред сам крај рата 1918. и лечен у Италији, где наставља студије у Риму на Краљевској школи за инжењере. Затим студира у Прагу и Брну. Вративши се у Београд определио се за архитектуру и 1926. дипломирао на Архитектонском одсеку Техничког факултета. Већ 1922. је објавио први текст Три манастира средњовековног Раса, у часопису Мисао, што потврђује да се веома рано усмерио ка истраживању средњовековне градитељске баштине.
Пројекат Храма Светог Саве, дипломски рад А. Дерока из 1926. | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Његов дипломски рад из 1926. Пројекат Храма Светог Саве је био основ за рад који је поднео исте године на велики конкурс за архитектонско решење цркве, који је награђен првим откупом и касније уграђен у пројекат који је радио са аутором другонаграђеног рада, архитектом Богданом Несторовићем. Поред тога, његово прочеље за Кућу пуковника Елезовића у Његошевој 26 (данас 20) из 1927. добија награду Клуба архитеката за најлепшу фасаду. Са овим изузетним успесима започиње његов вишедеценијски плодан рад на пољу пројектовања различитих врста грађевина.
Током Другог светског рата је као резервни официр краљеве војске ухапшен у Сарајеву и провео три недеље у Логору на Бањици, што је забележио потресним цртежима.
На Универзитету у Београду, прво Архитектонском одсеку Техничког факултета, а касније Архитектонском факултету, радио је од 1926. до 1964., у свим сарадничким и наставничким звањима. У периоду 1950-52. био је декан Архитектонског факултета. Такође је 1952. био и хонорарни професор на Филозофском факултету. За дописног члана САНУ је изабран 1955., а 1961. за редовног.
Прочеље за кућу пуковника Елезовића у Његошевој 26 (данас 20), Београд – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Рад на Београдском универзитету
Педагошки рад са студентима започиње школске 1925-26. године када је постављен за асистента волонтера на Архитектонском одсеку Техничког факултета, на предмету Византијска и стара српска архитектура, код професора Петра Поповића. На самом почетку универзитетске каријере, стручно се усавршавао у Паризу, у трајању од једног семестра, на париској Еcole des Haumes études, код једног од најзнаменитијих византолога тога доба, професора Мијеа (Gabriele Millet). (СЛ.5) Све то је створило плодну основу за даље деловање Дерока на Архитектонском осеку Техничког факултета након 1929. године, када постаје доцент, а од 1930. и управник Катедре за византијску архитектуру. Убрзо је основан Институт за народну архитектуру чији је в. д. управник био. 1935 је настао Кабинет за народну архитектуру, а у програму архитектонских студија је на четвртој години био предмет Народна архитектура, чији је наставник био ванредни професор Дероко. Свакако је била његова заслуга што је настава везана за изучавање националног градитељског наслеђа у међуратном периоду знатно унапређена, јер је, осим монументалне средњовековне архитектуре окренуте изучавању сакралних грађевина, у програм уведено проучавање традиционалног народног градитељства. То је било неопходно за будуће архитекте, јер је тзв. фолклорни стил био широко заступљен у делима тадашњих архитеката, посебно Бранислава Којића, његовог колеге.
Цртеж “Gabriele Millet” (1867–1953) француски научник, византолог, познавалац иконографије, најистакнутији страни познавалац српске средњовековне архитектуре свога времена – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Непосредно након Другог светског рата, прве поратне године 1945-46. Дероко је држао предмет Историја уметности. 1948. је настао самостални Архитектонски факултет Универзитета у Београду, а на Катедри за историју уметности и архитектуре били су редовни професор Александар Дероко, доцент Ђурђе Бошковић и асистент Миливоје Тричковић. У оквиру предмета Историја архитектуре, која се изучавала у континуитету кроз све четири године, од старог века, преко средњег и новог века, до народне архитектуре. Историју архитектуре старог века предавао је професор Богдан Несторовић 1945-48, уз своје предмете са пројектантске катедре, а затим од 1948-1960. Дероко. Несторовић је 1945-46. предавао и Историју архитектуре новог века, а затим је наставу преузео Тричковић. Историју архитектуре средњег века је предавао Бошковић. Дероко је, као и у предратном периоду држао и наставу из Народне архитектуре, која је била на четвртој години студија, у осмом семестру са по четири часа предавања и вежби. Било је обухваћено изучавање градитељства са територије целе Југославије, како средњовековног сакралног, тако и фолклорног. Студенти су радили пројекте савремених сеоских школа, задружних домова, манастирских конака и сл. који су обликовани у духу традиционалне архитектуре.
Његов рад на Архитектонском факултету у другој половини 20. века био је везан за предмет Историја архитектуре народа ФНРЈ на трећој години студија, који је уведен према плану из 1956. До малих измена долази и 1958. када је овај предмет у последњој четвртој години, у оба семестра са по два часа предавања и вежби. То показује да је изучавање домаће градитељске баштине, вероватно захваљујући изузетном угледу професора Дерока, задржало значајно место у настави и да су се поред предавања еx-катедра задржала и практична настава током које су се студенти кроз цртеж упознавали са принципима и облицима традиционалне архитектуре. Међутим 1963. долази до значајних промена у организацији наставе на Архитектонском факултету, јер се због уверења да настава треба да се више усмери ка потребама праксе, уводи степенована настава. На првом степену у оквиру опште наставе била су и предавања из опште Историје архитектуре – стари, средњи и нови век. На другом степену, који је имао пројектантски и конструктерски одсек, био је на пројектантском одсеку предмет Народна архитектура, са по два часа предавања у семестру. Убрзо, 1964. професор Дероко одлази у пензију са навршених 70 година живота.
Цртеж “Рингишпил” из 1960. год. са посветом Иванки и потписом С. (Саша) – А. Дероко | Извор: Александар Дероко 1894-1988, Легенде Београдског универзитета, каталог изложбе. Београд: Универзитетска библиотека, 2004.
Објављена дела
Педагошки рад професора Дерока је пратило непрестано истраживање старина, започето одмах након рата 1920., на простору јужног Приморја, Полимља и Косова, још у студентским данима. Његов први публиковани чланак био је Три манастира средњовековног Раса, у часопису Мисао 1922. Током наредних деценија следи објављивање вредних истраживачких налаза у домаћим стручним и научним часописима – Гласник српског научног друштва, Српском књижевном гласнику, Старинару, Рашка, Покрет, Уметнички преглед и др., који су утемељили нашу историографију.
Био је сарадник дневних листова Време и Политика популаришући свој научно-истраживачки рад и откривајући јавности наше културно наслеђе. Поред тога објавио је вредне књиге – уџбенике који су и данас неизбежни пратилац наставе: Средњовековни градови у Србији Црној Гори и Македонији, 1950 (СЛ.6); Монументална и декоративна архитектура у средњовековној Србији, 1953 (СЛ.7); Архитектура старог века, 1962; Народна архитектура – I, Споменици архитектуре IX-XVIII века у Југославији, 1964; Фолклорна архитектура у Југославији, 1964 (СЛ.8); Са старим неимарима, средњовековни манастири у Србији, Црној Гори и Македонији, 1967; Народно неимарство, књ.1- Село и књ. 2- Варош, 1968; и др. У Хиландару борави веома често од 1954. те је на основу својих записа објавио књигу Света гора 1967.
Професионални рад
Пројектантску делатност започиње радећи са професором Пером Поповићем цркву у Летњиковцу, још као несвршени студент. То је имало великог утицаја на усмеравање његовог даљег професионалног усмерења ка сакралној архитектури и савременом пројектовању црквених грађевина. Поред рада на пројекту и изградњи Храма Св. Саве на Врачару, 1932-41. (и од 1985.), са Богданом Несторовићем, пројектовао је цркву св. Преображења у Сарајеву 1939., као и бројне мање сеоске цркве. Од црквених здања обликовао је и Владичански конак у Нишу и конак у манастиру Жича 1935. Својим модернистичким обликовањем издваја се зграда Интерната Православног богословског факултета, који је радио са проф. П. Анагностијем 1939-40, на Карабурми у Београду.
Нацрт за сеоску цркву – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Скица за цркву у Белом манастиру – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Пројектовао је и већи број надгробних капела и споменика на Новом гробљу у Београду, тридесетих година 20. века, као и бројна спомен обележја: спомен-турбе Османа Ђикића у Мостару 1934.; спомен капела и костурница сарајевским атентаторима на Кошевском гробљу у Сарајеву 1939.; спомен костурница са звоником у Смедереву 1942.; споменик косовским јунацима на Газиместану 1952-53. и др.
Сам Дероко је оставио сведочанство да је до 1931. забележио око 200 архитектонских споменика који се једва држе и преко 100 у рушевинама. Истраживање старина пратио је рад на њиховој обнови. Са професором Поповићем је још као асистент стицао искуства током радова на обнови Ђурђевих ступова, Милешеве, Сопоћана и Студенице. Такође је истраживао археолошки локалитет Царичин град 1947. са проф. др Светозаром Радојчићем, а радио је и на техничкој заштити нагнутих кула средњовековног Смедеревског града од 1951., са арх. Иваном Здравковићем.
Интернат Православног богословског факултета, 1939-40 – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Споменик косовским јунацима на Газиместану 1952-53. – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Оставио је значајна дела везана за пројектовање стамбених зграда које је обликовао следећи принципе и елементе традиционалног народног неимарства, о чему је сведочило више породичних кућа подигнутих на Сењаку, Топчидерском брду и Дедињу између два светска рата.
Такође је у цртежу забележен и његов пројекат за Делијску чесму у Кнез Михаиловој улици који је уследио након учешћа на конкурсу за преуређење ове улице средином девете деценије прошлог века, што сведочи о Дероковој изузетној виталности и бризи за очување историјског лика престонице.
Породична кућа на Дедињу – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Пројекат за Делијску чесму у Кнез Михаиловој улици, Београд – А. Дероко | Извор: Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Уметнички и књижевни рад
Током студијског боравка у иностранству крајем треће деценије 20. века започиње његово дружење са париским авангардним уметницима, Пикасом, Корбизјеом и Шумановићем, што је оставило дубок траг на каснији Дероков уметнички лик. Ипак, пресудно за његов животни и стваралачки пут било је пријатељство са књижевником Растком Петровићем, о чему сведоче илустрације у његовим књигама – Откровење 1922. и Африка 1930. Са Растком је започео и своја путовања по унутрашњости, обилазећи забите цркве, манастире и насеља у области Старог Раса, Скадра, Косова и Лима, Црногорског приморја, непосредно се упознајући са вернакуларном традицијом.
Кроз пасионирано бележење трагова традиционалног неимарства на путовањима је прикупио непресушну ризницу белешки и цртежа којима је обогатио своје будуће књиге и на најнепосреднији начин, кроз препознатљиви цртеж динамичних линија, са руком писаним коментарима, стизати до срца својих ученика и читалаца. Они су забележени у десет књига Цртежи које је објављивао Архитектонски факултет од 1956. до 1965. Последња 10 књига је била у повод Дероковог одласка у пензију и садржала је његове радове настала између 1920 и 1925.
Поред цртежа Дероко је остварио и значајна сликарска дела експресивног колорита. Објављивао је и радове на страницама авангардног часописа Путеви. Прва ретроспективна изложба његовог стваралаштва уприличена је 1980. у сарадњи Галерије САНУ и КЦБ. Касније су следиле и друге изложбе у Конаку књегиње Љубице 1983. и другим просторима.
Сведочанство о свом животу професор Дероко је оставио у мемоарским делима А ондак је јероплан летијо над Београдом 1983 и Мангуплуци око Калемегдана (1987), која изузетном лакоћом приповедања на најнепосреднији начин осликавају његову личност и Београд његове младости.
Извори:
-, Александар Дероко 1894-1988, Легенде Београдског универзитета, каталог изложбе. Београд: Универзитетска библиотека, 2004.
Богуновић, С. Дероко, Александар, у: Архитектонска енциклопедија Београда XIX-XX век, књ.II, Београд: Београдска књига, 2005, стр. 750-757.
-, Високошколска настава архитектуре у Србији 1846-1971. Београд: Архитектонски факултет, 1996.
-, Декани Архитектонског факултета 1948-2016. Београд: Архитектонски факултет, 2016.
Јовановић, З. М. Александар Дероко, Београд: РЗЗСК и ДКС, 1991
Кадијевић, А. Један век тражења националног стила у српској архитектури, средина XIX – средина XX века. (Београд: Грађевинска књига, 1997).
Повезани текстови:
Две изложбе посвећене професору наше школе и значајном архитекти Милану Злоковићу
Одржан округли сто ”Наслеђе за генерације и генерације за наслеђе” поводом Међународног дана споменика и споменичких целина 2018
Изложба: „Богдан Богдановић 2013/14“ фотографа Себастијана Илинга (Sebastian Illing) у Уличној галерији
Семинар и изложба: Богдан Богдановић – Увод у целину
Комеморација: проф. Александар Кековић (1939 – 2018)
Отварање изложбе – У корак са временом: 50 година предмета Конструктивни системи и Просторне структуре