Javni, anketni studentski konkurs za idejno rešenje mobilnog paviljona / prostorne instalacije raspisan je i objavljen 02.03.2021. godine. Povod za raspisivanje i organizaciju Konkursa se vezuje za međunarodni projekat Europe Readr (Europe Readr – the future of living / https://www.eunicglobal.eu/news/europe-readr) koji je iniciran od strane Ministarstva spoljnih poslova Republike Slovenije povodom predstojećeg predsedavanja Slovenije Savetom Evropske unije od jula do decembra 2021. godine. Projekat će biti realizovan u saradnji sa Nacionalnim institutima Evropske unije za kulturu (EUNIC). Cilj projekta je da podstakne kulturu čitanja i kritičko razmišljanje u društvu o budućem životu, da podrži stvaranje javnih prostora za razmenu i debatu o zajedničkim evropskim vrednostima, da otvori dijalog o Evropskom zelenom dogovoru (European Green Deal), održivosti i urbanizmu kroz seriju aktivnosti zasnovanih na međunarodnoj saradnji i kreativnosti. Na osnovama definisanih ciljeva u okviru Europe Readr projekta, mreža arhitektonskih škola i ekspertski timovi u domenu arhitekture i urbanizma angažovani su na projektovanju i realizaciji paviljona / prostornih instalacija u javnim prostorima, dok sam proces projektovanja i realizacije predviđa i uključivanje studenta kroz različite vannastavne aktivnosti (radionice, seminare, konkurse i sl.). U tom smislu, Centar za istraživačku delatnost (CID) Univerziteta u Beogradu – Arhitektonskog fakulteta (u daljem tekstu: UB-AF) u saradnji sa Ambasadom Republike Slovenije u Beogradu priključio se realizaciji aktivnosti u okviru Europe Readr projekta kroz organizaciju studentskog konkursa, studentske radionice i izgradnju mobilnog paviljona / prostorne instalacije u javnom prostoru.
Učešće u konkursu je uzelo 17 autorskih timova sačinjenih od 39 studenata sa 4 visokoškolske institucije: Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet (25 studenata), Univerzitet umetnosti u Beogradu – Fakultet primenjenih umetnosti (12 studenata), Univerzitet Crne Gore – Arhitektonski fakultet (1 student) i Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet (1 student).
Žiri je radio u sastavu: Dr Vladan Đokić, redovni profesor (predsednik Žirija), Dr Ana Nikezić, vanredni profesor (član Žirija), Dr Milica Milojević, docent (član Žirija), Dr Jelena Ristić Trajković, docent (član Žirija), Dr Verica Krstić, docent (član Žirija), i Irena Herak, savetnik za kulturu i medije, predstavnik Ambasade Republike Slovenije u Beogradu. Posao sekretara Žirija obavljala je Aleksandra Milovanović, istraživač-pripravnik.
U skladu sa predloženim konceptima, stepenom razrade rešenja i potencijalom za dalji razvoj Žiri je jednoglasno odlučio da se dodele TRI RAVNOPRAVNE NAGRADE autorskim timovima/autorima sa radnim šiframa 1, 7 i 10, kao i da se ovi autorski timovi/autori pozovu da uzmu učešće u sledećoj fazi u vidu Studentske radionice koja će biti usmerena na razradu rešenja.
Žiri je dodelio i DVA PRIZNANJA autorskim timovima/autorima sa radnim šiframa 2 i 4, čija rešenja imaju izuzetan oblikovni potencijal u prostoru, kao i dobro osmišljen tehnički apsekt montaže i demontaže paviljona/instalacije. Međutim, žiri smatra da nagrađeni radovi imaju veći potencijal u razradi sa programsko-funkcionalnog aspekta, ali i odgovora na načela Europe Readr projekta.
U nastavku je dat osvrt Žirija na radove koji su dobili nagrade i priznanja.
NAGRADE
Autor/autorski tim: Jana Nikolovski, Tamara Nikolić (Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet)
Obrazloženje: Projekat UPCYCLING TETRIS nudi fleksibilan i adaptivan koncept paviljona koji ima potencijal za dalji razvoj i razradu rešenja. Rešenjem je napravljen prostorno-programski sistem iz niza elemenata (modularnih podcelina) koji kreiraju specifičan ambijent urbane dnevne sobe blizak svakodnevnom iskustvu različitih profila korisnika. U tematskom smislu, paviljon je koncipiran u skladu sa načelima Europe Readr projekta afirmišući bookcrossing koncept i stvarajući poligon za okupljanje i dijalog čitalačke publike. Predoženi materijali i sistem izgradnje paviljona karakteriše ekonomska opravdanost i visok nivo izvodljivosti rešenja.
Autor/autorski tim: Andrija Ilić, Igor Iljić (Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet)
Obrazloženje: Projektom se nudi sistemsko rešenje koje se sastoji od jediničnih modula čijim se povezivanjem, multiplikacijom i rotacijom mogu dobiti različite prostorne strukture otvorenog i zatvorenog tipa. U tom smislu, rešenje može biti uklopljeno u različite prostorne okvire prilagođavanjem prostornih odnosa jediničnih modula što otvara mogućnost izbora mesta za čitanje – u zaklonjenom, izlovanom prostoru za pojedinca ili u izloženom prostoru, okrenutom ka prolaznicima za čitanje u društvu. Veliki potencijal rešenja se ogleda i u primeni na različitim lokacijama, te mogućnosti da paviljon okupi korisnike u različitim vremenskim intervalima na nivou dana. Pored toga, u rešenju je prepoznata mogućnost ekonomičnog i efektnog rešenja kroz dalju razradu materijalizacije i opremljenosti ovog sistema.
Autor/autorski tim: Nataša Radenović (Univerzitet umetnosti u Beogradu – Fakultet primenjenih umetnosti)
Obrazloženje: U osnovi koncepta se nalazi monumentalan jedinični element prostorne instalacije, koji zahvaljujući svojoj jednostavnoj geometriji i proporcijama omogućuje kreiranje različitih prostorno-programskih scenarija u zavisnosti od dispozicije jediničnih modula. Monumentalnost koja je postignuta dimenzijama monolitnih ploča u funkciji je definisanja mesta koje promoviše čitalačku kulturu i daje markantno obeležje u gradskom prostoru. Upotreba jednog tipskog elementa čija dispozicija i materijalizacija gradi prostor koji poziva na igru, udobno sedenje ili rad ima potencijal za primenu primarno digitalnih tehnologija u promovisanju čitalačke kulture zbog čega Žiri izdvaja ovo rešenje za dalju razradu.
PRIZNANJA
Autor/autorski tim: Tatjana Argakijev, Milica Jovičić, Andrej Jovanović (Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet)
Obrazloženje: U prostorno-oblikovnom smislu, rešenje karakteriše praktičan, fleksibilan i transformabilan sistem čiji jedinični elementi grade postavku u vidu urbane police sa knjigama. Međutim, Žiri je prepoznao da jedinično izdimenzionisan modul koji gradi strukturu nema kapacitet za razvoj sistema nešto šireg obima i razmere i u tom smislu razvoja prostornog sklopa koji može imati kapacitet da izgradi različite ambijentalne i programsko-funkcionalne celine, zbog čega ne ulazi u kategoriju za dalju razradu.
Autor/autorski tim: Damir Aljošević (Univerzitet Crne Gore – Arhitektonski fakultet)
Obrazloženje: U prostorno-oblikovnom smislu, rešenjem je ponuđen odgovor u vidu paviljona koji se može postavljati i afirmativno delovati na okruženje u okviru gradskih šetališta u vidu mesta prolaza. Rešenjem se takođe nudi praktičan sistem izgradnje, montaže i demontaže paviljona zasnovan na mehanizmu sklapanja i rasklapanja, što je vešto prikazano kroz fizički model, kao i niz tehničkih crteža i ambijentalnih sekvenci. Žiri je takođe prepoznao da dobro osmišljen princip povezivanja elemenata sugeriše koridorski prostor sa primarno izlagačkom funkcijom koji i u oblikovnom smislu ne odgovara nameni i ulozi paviljona, zbog čega ne ulazi u kategoriju za dalju razradu.