UNIVERZITET U BEOGRADU
ARHITEKTONSKI
FAKULTET
BULEVAR KRALJA ALEKSANDRA 73/II, 11120 BEOGRAD
  • en
  • sr

za sajt

Otvaranje izložbe: u subotu, 21. decembra 2024, u podne, u Paviljonu Veljković.

Izložba je organizovana povodom trideset godina od početka javnog delovanja (Prve dekontaminacije), Centra za kulturnu dekontaminaciju u Paviljonu Veljković 1. januara 1995. godine.

Izbor radova Branka Pavića na izložbi „Papirologija”, nastalih u rasponu od okvirno 1995. do 2024, karakteriše preispitivanje umetnikove pozicionalnosti u različitim momentima tokom proteklih trideset godina. Iako predstavljaju ličnu artikulaciju mesta sa kog Pavić nastupa, njegovi radovi se dosledno ukrštaju sa širim društveno-političkim prostorom. Preispituju jezik kao odrednicu koja prati definisanje kulturalnih i geopolitičkih prostora. Beleže uticaj prostornih pripadnosti na slobodu kretanja i određene životne izbore. Markiraju razdaljine i odnose između izgrađenih konstrukcija i prirodnih geografskih masa u kreiranju prostornosti. Prate odnos urbanog i ruralnog, i uloge prirode koja se – posebno u kasnijim radovima – i doslovno ugrađuje u stvaralaštvo Branka Pavića. Oni otvaraju prostor za upitanost nad značajem nacionalne države, granica i mapa. Ove promenljive pozicionalnosti tokom trideset godina, kao i celokupan njegov opus, susreću se i povremeno ukrštaju sa radom Centra za kulturnu dekontaminaciju.
Rad oko kog je izložba konceptualizovana jeste „Izmireni računi“, kojim se označava tridesetogodišnjica rada CZKD-a koji je ustanovljen 1994. i otvoren 1995. godine kao anti-ratni centar i nezavisna institucija kulture. Ponavljajući rasporedom elemenata umanjeni model mreže koja karakteriše pod zgrade Paviljona Veljković – centralnog programskog prostora koji je obeležio rad Centra, i uzvratno, koji je Centar obeležio svojim radom – ovaj otisak velikih dimenzija preispituje odnos uloženog rada i značaja samog mesta. On je, prema tumačenju autora, i svojevrsni „portret“ institucije. Šredovani računi i zdrobljeni diskovi na kojima je bila kopirana dokumentacija Centra, umešani su u samu papirnu pulpu od koje je rad načinjen. Ovakvaj tretman računa i dokumentacije kao materijalnog viška rada postavlja pitanje, između ostalog, istrajnosti određenih praksi, znanja i borbi izvan dominantnih institucionalnih okvira. Proces preispitivanja, i stvarno i metaforično svođenje računa, postaju posebno bitni u momentu u kom određeni broj nezavisnih institucija u Srbiji, ustanovljenih u približno isto vreme, i sa srodnim ciljevima kao Centar, prestaje sa radom.
Iako nastaje oko recentnog rada, izložba „Papirologija” se dotiče različitih momenata u umetnikovoj karijeri, anotirajući iskustva i veštine stečene na različitim mestima, uključujući SAD, Japan, Švedsku, Veliku Britaniju i dr. Umetnikova sklonost da inicira i doprinese transformaciji nečega što je već tu u nešto što će tek dostići svoj pun potencijal i značaj, uviđa se u svakom aspektu njegovog rada, uključujući i njegovu baštu na Avali. Strpljenje za postupnost promene, kao i otvorenost za različite ishode ovih eksperimenata, međutim, karakteriše i njegovu predavačku praksu i mnoge dugoročne saradnje sa kolegama i institucijama, među kojima posebno mesto ima CZKD.

Izložba će biti otvorena u podne u subotu 21. decembra 2024, i trajaće do 1. februara 2025, u vremenu od 12 do 18 časova radnim danima.

Specijalno vođenje kroz izložbu „Papirologija“ i umetnički rad „Izmireni računi“ biće organizovano u podne 1. januara 2025, kada se navršava trideset godina od početka javnog rada Centra za kulturnu dekontaminaciju.

Mr Branko Pavić, redovni profesor, grafičar. Bavi se različitim vidovima vizuelnih umetnosti. Pored rada iz oblasti grafike (višebojnog drvoreza), bavi se i dizajnom (scenski, grafički i izložbeni). Eksperimentiše sa novim formama i metodama nastave iz oblasti umetnosti (Radionica 301, Arhitektonski fakultet, od 1993, Narratives of the Unseen, British Council, Beograd / Glazgov, 2003, Hybrid City, British Council, Beograd / Atina / Istanbul / Glazgov, 2006). Ko-osnivač Radionice 301, Arhitektonski fakultet, Beograd. Koautor monografije Audio-vizuelna istraživanja 1994-2004, Arhitektonski fakultet, Beograd, 2004. Boravao na specijalizaciji na Pratt Institute, Bruklin, SAD, 1987. (Fulbrajtova stipendija), Kala Art institute, Berkli, SAD, 1998. (Art’s Link stipendija), Grafikens Hus, Mariefred, Švedska, 2005, Nagasawa Art Park, Avaji, Japan, 2008. Predavao kao gostujući profesor na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu od 1995. do 2001. i Univerzitetu umetnosti u Beogradu od 2004. do 2006. Kao grafičar samostalno izlaže od 1983. (Beograd, Sarajevo, Ljubljana, Hag, Prag, Seul). Umetnički radovi se nalaze u muzejskim, galerijskim i privatnim kolekcijama u Srbiji, Nemačkoj, Španiji i Japanu. Učestvuje na brojnim izložbama u zemlji i inostranstvu od 1981. Dobitnik više nacionalnih i internacionalnih nagrada. Sarađivao na projektima iz oblasti pozorišta, arhitekture i likovnih umetnosti. Izlagač / predstavnik Srbije na Jedanaestom kvadrijenalu scenskog dizajna i pozorišne arhitekture u Pragu 2008. Koautor projekta Rekonstrukcije i revitalizacije Kule Nebojša i njene izložbene postavke, Beograd kao i učesnik u Projektu rekonstrukcije Narodne biblioteke, Beograd, 2011. Sarađivao na pozorišnim predstavama Centra za kulturnu dekontaminaciju, Beograd: 1999. „O Nemačkoj”; 2001. „Bordel ratnika”; 2004. „Pornografija”; 2018. „Autentična tumačenja ’68”.