Master akademske studije Unutrašnja arhitektura 2016/17
II godina – 4. semestar
MASTER RAD
MUAD-24023 – MASTER ZAVRŠNI RAD:
RE:KOLEKCIJA
Nastavnik:
dr Milena Kordić, docent
Reprogramiranje nasleđenih urbanih vila (u bivšim rezidencijalnim, a danas centralnim delovima grada) nosi izazov otvaranja privatnog, nedostupnog, a time i delimično “tajnog” prostora. Postupak istraživanja postojećeg, nasleđenog materijala podrazumeva otkrivanje i identifikaciju tragova nekadašnjih scenarija života i njima pripadajućih fragmenata prostora i programa. Ova mreža fragmenata gradi platformu za nove mogućnosti upotrebe prostora, posebno kada se kao zadatak postavi da program treba da se kreće u sferi javnog: od turističkih/avanturističkih (hotela/hostela), preko kulturnih (biblioteka, muzeja) do komercijalnih namena.
Transformaciju vile projektovane za svakodnevnu upotrebu, privatnog i subjektivnog sveta u poligon za otvaranje novih veza između ljudi u javnom prostoru grada, istražićemo kroz projekat rekonstrukcije i enterijera Kuće Flašar u ul. Kornelija Stankovića 1 ili vile u Krunskoj ulici broj 68.
Zahtev da se od privatnog, specifičnog i subjektivnog krene ka deljenom, opštem i objektivnom, obavezuje da novi programi proisteknu iz autentičnih, već postojećih kvaliteta i kapaciteta i da se time izbegne nepažljivo nametanje bezličnih, globalnih i površnih programa koji tvore “nemesta” (prostore bez identiteta). Polazak od subjektivnog i ličnog, metodološki daje čitav skup “neobičnosti” koje su već ušle u proces transformacije (vile se trenutno koriste za programe kulture, zabave (tajne novogodišnje žurke) ili edukacije) i vodi ka izgradnji originalnog i autentičnog programa.
Tematski okvir zadatka usmerava na istraživanje nastanka enterijera kao discipline kroz izučavanje koncepta “kolekcije” (W. Benjamin). Lična istorija i identitet stanovnika prema ovim idejama, projektuje se, ali i drži na okupu putem “kolekcija” predmeta i elemenata u unutrašnjem prostoru. Kao istorijsku referencu za teorijski deo rada na zadatku istražićemo koncept “kabineta kurioziteta” (cabinet of curiosity, kunstroom, wonder-room).
Student:
Jovana Radujko