UNIVERZITET U BEOGRADU
ARHITEKTONSKI
FAKULTET
BULEVAR KRALJA ALEKSANDRA 73/II, 11120 BEOGRAD
  • en
  • sr
Date: 27/07/2015 Ključne reči:

Master akademske studije Arhitektura 2014/15

I godina – 2. semestar
MODUL ARHITEKTURA

STUDIO M02A – PROJEKAT:
URBANI GENERATORI : PIJACA BAJLONI I SUBURBANI BEOGRAD
Nastavnik:
arh. Aleksandru Vuja, vanredni profesor

Urbani generatori predstavljaju koncept u kome se ideja objekta zamenjuje idejom urbanog pojačivača, arhitekturom koja je sposobna da sjedini i pojača urbanost prostora. Prostor tada nije predodređen funkcijom već je pre razvijen kroz tenzije,raznovrsnost i slojevitost. Ovo je prigodan pojam za stanovište po kojem je moguće osmisliti meru zajedničkog prostora koji bitno utiče na dalju urbanizaciju i fizionomiju grada. Pravi ishod ovog istraživanja je stvaranje novih i nužno sinkretičkih arhitektonskih tipova i modela. Sam sadržaj ovih hibridnih stanja našeg svakodnevnog života lokalizovan je na pijacu sa drugim, najraznovrsnijim sadržajima.

Student: 
Jovana Zorić

Opis projekta:
BAJLONIJEVA PIJACA / HIPOSTILNA DVORANA
hipostilna (grčki: hipo – pod; stylos – stub) – reč doslovno znači ispod stubova

Hipostilne dvorane predstavljaju deo arhitekture Egipta. To su svečane dvorane čiji krov počiva na mnoštvu stubova koji su postavljeni u određenom rasteru. Stubovima se postiže monumentalnost i uvećanje unutrašnjeg prostora. Visoki su i masivni i zauzimaju veliki deo površine dvorane.

Hipostilna dvorana javlja se i u Islamskoj arhitekturi pri izgradnji džamija – kao interpretacija. Ovde su dvorane kružne ili pravougaone, izgrađene od kamena – u kombinaciji lukova i stubova.

U Egipatskoj arhitekturi hipostilna dvorana je deo kompleksa hrama. Ona je zapravo prolaz do svetilišta kojem pristup imaju samo sveštenici i plemići. Dok u Islamskoj arhitekturi struktura hipostilne dvorane predstavlja salu za prijem i okupljanje – prostor za molitvu.

Kroz različite kulture hipostilna dvorana je bila drugačije interpretirana i korišćena, a projekat predstavlja njenu modernu interpretaciju.

Svojom strukturom – velikom površinom i kombinacijom lukova i stubova asocira na već postojeće tržnice – predstavljajući prazan , slobodan prostor koji daje mogućnost razvoja različitim funkcijama. Interpretirana je s namerom da lokacija postane nešto što do sada nije bila, neka vrsta atrakcije , i potpuno drugačijeg doživljaja pijace – pijaca kao nastavak otvorenog trga , prostor koji je prilagodljiv i sklon promenama, koji može da funkcioniše i van svoje osnovne funkcije, koji postoji kao forma i novi reper grada.

Ideja je bila interpretirati teatralnost i monumentalnost, stvoriti kolonama stubova vizuelni doživljaj neograničenog prostora, te utisak dubine promenama visine. Upotrebljena je i boja, kao važan deo arhitektonskog sistema znakova – kulminacija interpretacije ideje. Interpretacija hipostilne dvorane kao odgovor na ideju objedinjavanja forme i funkcije, i ideju savremene upotrebe istorijskih građevina.

izvori:
Hypostyle hall. U :Encyclopedia britannica. Preuzeto 6. jula 2015 sa http://www.britannica.com/technology/hypostyle-hall
Hypostyle. U: Wikipedia. Preuzeto 6. jula 2015 sa https://en.wikipedia.org/wiki/Hypostyle

https://www.flickr.com/photos/arhitektonski_fakultet_beograd/sets/72157655417267910