Naziv Laboratorije:
Vital Places Lab – Istraživačka laboratorija: Vitalna mesta
Rukovodilac Laboratorije:
Dr Jelena Živković, vanredni profesor
Rukovodilac
Email: jelena.zivkovic@arh.bg.ac.rs
Dr Ana Nikezić, vanredni profesor
Rukovodilac
Email: ana.nikezic@arh.bg.ac.rs
Istraživači:
Dr Zoran Đukanović, redovni profesor
Dr Ksenija Lalović, vanredni profesor
Dr Ivana Rakonjac, docent
Dr Marija Cvetković, asistent sa doktoratom
Dr Ana Zorić, asistent sa doktoratom
Anđela Karabašević, istraživač saradnik
Vanja Spasenović, asistent
Mirjana Barać, istraživač pripravnik
Milja Mladenović, stipendista MPNTR, student doktorskih studija
Ana Petrović, student doktorskih studija
Laboratorija se bavi istraživanjem odnosa kvaliteta života u gradu i dizajna građenog okruženja. Građeno okruženje se sagledava kao materijalni, prostorni i kulturni proizvod ljudskog rada koji deluje kao fizički, funkcionalni i simbolički okvir života, i koji se, kao takav, prihvata, osporava, preispituje i prilagođava različitim ljudskim željama, potrebama i interesima. Polazeći od konceptualizacije urbanog prostora kao relacijskog, društveno proizvedenog i praksom prisvojenog i življenog, i usvajanjem ekološke i pluralističke perspektive u razmatranju urbanog života, afirmiše se multiskalarni i interdisciplinarni pristup istraživanju odnosa između čoveka, prirode, društva i prostora. Posebna pažnja se posvećuje pitanjima: a) odnosa urbane forme i prirode; b) pluralizma upotrebe i značenja urbanog prostora, v) karakteristika urbanog okruženja kao faktora kvaliteta života; g) odnosa svojstava urbanog prostora i njegove upotrebe, percepcije i doživljaja; d) urbanog aktivizma i stvaranja mesta: osporavanja i prisvajanja javnih prostora, kao i oživljavanja i domestifikacije zapuštenih i napuštenih gradskih prostora. Primenjuju se različiti metodološki pristupi i istraživačke strategije, kao i tradicionalne i eksperimentalne metode, kako bi se identifikovali faktori i ispitivali elementi, strukture i procesi u građenom okruženju koji doprinose urbanoj vitalnosti, zdravlju ekosistema i blagostanju ljudi. Stečeno znanje se koristi kao osnov za unapređenje edukativnog procesa i prakse u domenu arhitekture i urbanog dizajna, u cilju formiranja odgovornog okruženja koje će biti bolje za ljude, prirodu i društvo.