Modul M4 – Arhitektonsko-urbanistički projekat
CILJ NASTAVE NA MODULU: Cilj nastave je da se do sada stečena znanja i veštine probude, povežu i unaprede, te primene na jedinstvenom zadatku. Zadatak obuhvata problematiku urbanističkog i arhitektonskog projekta, kako na nivou istraživanja i generalizacije, tako i na nivou projektovanja i realizacije. Cilj je razvoj razumevanja odnosa između ljudi (korisnika i posmatrača) i zgrada, kao i zgrada i njihovog konteksta. Takođe, teži se izgrađivanju sposobnosti arhitektonskog oblikovanja, koja odgovara estetskim i funkcionalnim kao i tehničkim zahtevima.
Studenti razvijaju sposobnosti integralnog obrađivanja gradskog plana, tipologije javnih prostora i odgovarajućih modela izgradnje javnih i/ili stambenih sadržaja. Modul M4 u prvom semestru master studija podrazumeva projekat i tematska predavanja sa raznim sadržajnim i metodološkim težištima, koji se predlažu na osnovu posebnih tendencija i kvalifikacija svakog nastavnika – rukovodioca projekta. Studenti upoznaju kompleksne zadatke arhitekture i planiranja grada i okoline, razvijajući, tokom rada u studiju, sposobnosti timskog rada i odnos prema realnom profesionalnom okruženju.
Na osnovu iskustva na ovom projektu, kao i tokom dosadašnjeg toka studija, studenti se opredeljuju za liniju usmerenja.
POTREBNA PREDZNANJA: Završene Osnovne akademske ili aplikativne studije sa najmanje 60 ESPB realizovanih kroz rad na arhitektonskim i urbanističkim projektima u studiju.
NAZIV PREDMETA:
MODUL M4 – Arhitektonsko-urbanistički projekat: Kurs M4.1. – Studio, 16 ESPB
GODINA STUDIJA:
I godina – 1. semestar Master akademskih studija Arhitektura – 2013/14.
Kurs M4.1. – Studio
Studenti rade na složenom projektantskom problemu intervencije na specifičnim i zahtevnim (funkcionalno, morfološki i socio-kulturno kompleksnim) lokacijama:
– unutar gusto izgrađene višeslojne urbane strukture;
– unutar ambijentalno definisanog (zaštićenog) gradskog tkiva;
– na rubnim područjima grada;
– u prirodnom – ekološkom okruženju; itd.
Tematski okvir zadatka zadat je predloženim izborom tri od pet ponuđenih seminara. Međusobnim preplitanjem tema definiše se originalni projektni zadatak. Nastava se odvija u studiju, a studenti imaju priliku za dodatne konsultacije sa učesnicima u nastavi na seminarima.
Rezultat rada je celovit projekat koji ima svoju jasno prepoznatljiuvu istraživačku i aplikativnu komponentu, i unutar kojeg se jasno prepoznaju elementi tematskih oblasti na koje se projekat oslanja.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
OSNOVNA ŠKOLA U NASELJU “STEPA STEPANOVIĆ” U BEOGRADU – ENERGETSKI EFIKASNA GRADNJA
Nastavnik:
doc. dr Aleksandar Rajčić, docent
Cilj zadatka je da se na realnoj lokaciji (Voždovac – naselje Stepa Stepanović), na bazi realnog projektnog zadatka, izradi urbanističko arhitektonski projekat osnovne škole.
Jedan od zahteva iz projektnog zadatka se odnosi na projektovanje energetski efikasnog rešenja, koje klasifikuje zgradu u B energetski razred.
Osim osnovnih elemenata za projektovanje školskih zgrada, studenti će steći i znanje o tome kako se zapravo vrednuje energetska efikasnost, te će biti u prilici da provere energetske perfomanse svog rešenja korišćenjem odgovarajuceg softvera (KnaufTerm2).
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
ŠKOLA U PRIRODI / ŠKOLA I PRIRODA
Nastavnik:
dr Ana Radivojević , vanredni profesor
Cilj rada u studiju ogleda se u istraživanju mogućnosti i načina prilagođavanja i usaglašavanja objekta sa prirodom, kako u domenu oblikovnih aspekata, tako i u domenu izbora materijala i tehnika građenja, uz poseban naglasak na problem resursa. Shodno tome, odabrano prirodno okruženje, ali i karakter i način materijalizacije objekta bi trebalo da rezultuju objektom koji bi po svom karakteru pripadao zelenim zgradama – ekološki prihvatljivih zgrada što bi u projektantskom procesu trebalo postići primenom tzv. pasivnih mera projektovanja i građenja.
Primenjeni projektantski postupak bi trebalo da bude rukovoden poštovanjem prirodnog okruženja i prirode uopšte – od nivoa konkretne lokacije i uvažavanja njenih potencijala i ograničenja, do brižljivog odabira konstrukcija i materijala. Prednost pri izboru materijala daje se gradivima nađenim u prirodi, odnosno, onim materijalima koji su nastali od prirodnih materijala.
Postavljeni ciljevi se realizuju kroz izradu idejnog arhitektonskog projekta škole u prirodi namenjene različitim vidovima edukacije dece i mladih koji su orijentisani ka boravku u prirodi ili istraživanju prirode (rekreativna nastava, letnje škole i sl.). Objekat škole treba da se sastoji iz dva karakteristična dela. Prvi je namenjen održavanju nastave/edukacije, kako u zatvorenom prostoru, tako i na otvorenim površinama oko objekta, dok drugi deo predstavlja smeštajne jedinice za decu i nastavnike.
NOVO KURIKULUM: ŠKOLA U PRIRODI / ŠKOLA I PRIRODA NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: ŠKOLA U PRIRODI / ŠKOLA I PRIRODA NOVO Uputstvo za portfolio: ŠKOLA U PRIRODI / ŠKOLA I PRIRODAKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
PROJEKTOVANJE I REALIZACIJA STAMBENIH I POSLOVNIH OBJEKATA, NAMENJENIH TRŽIŠTU, U CENTRALNIM DELOVIMA BEOGRADA
Nastavnik:
dr Branislav Žegarac, redovni profesor
Projektovanje i realizacija stambenih i poslovnih objekta namenjenih tržištu predstavlja temu koja je danas izuzetno aktuelna u savremenoj domaćoj praksi, posebno tokom poslednjih desetak godina. Zadatak obuhvata istraživanje prostornih, lokacijskih, konstruktivnih i ekonomskih parametara projektovanja objekata za tržište sa akcentom na izbegavanju rutinskih rešenja, a u pravcu pronalaženja novih, kreativnih pristupa u funkcionalnom, estetskom i konstruktivnom smislu. Poseban deo zadatka odnosi se na istraživanje primene savremenih materijala, konstruktivnih rešenja i uticaja arhitektonskog detalja na oblikovne i funkcionalne karakteristike objekta.
Zadatak se realizuje na izabranoj lokaciji – u centru Beograda i obuhvata izradu idejnog, sa elementima glavnog projekta stambenog objekta sa poslovnim sadržajima u prizemlju. Studenti se kroz rad na zadatku upoznaju sa savremenim pristupima u projektovanju, materijalizaciji i realizaciji stambenih i poslovnih objekata, u centralnim delovima Beograda. Pored projektovanja studenti izučavaju aktuelnu urbanističku i zakonsku regulativu, zakonitosti tržišta kao i probleme realizacije objekata u postojećem gradskom tkivu (interpolacije). Poseban deo nastave posvećen je analizi odabranih primera (studija slučaja) objekata u gradskom tkivu čija je realizacija u toku sa ciljem da se studenti upoznaju sa savremenim konstrukcijama, materijalima kao i specifičnim problemima u realizaciji objekata kao što su obezbeđenja susednih objekata, temeljne jame, fundiranja, istražni radovi kao i procedure prilikom obezbeđenja građevinskih dozvola, priključenja objekata na infrastrukturu i sl.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
EKO ART CENTAR
Nastavnik:
mr Budimir Sudimac, docent
Studenti se upoznaju sa elementima planiranja i projektovanja objekata specifične namene korišćenjem osnovnih načela energetske efikasnosti. Osnov istraživanja je analiza različitih odnosa i materijalizacije objekta u potrazi za prikazivanjem savremenih shvatanja edukacije u arhitekturi novog milenijuma, kao i sagledavanje uticaja izuzetno dinamičnog tehnološkog razvoja.Rad na projektu eko ART centar je istraživanje osnovih elemenata funkcije i međusobno preispitivanje odnosa arhitekture u kontekstu energetske efikasnosti i savremene tehnologije. Posebnost projektnog zadatka čini njegova multimedijska nastavna građa kojom se izučavaju edukacioni sklopovi primereni virtualnom obrazovanju.
NOVO KURIKULUM: EKO ART CENTAR NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: EKO ART CENTAR NOVO Uputstvo za portfolio: EKO ART CENTARKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
URBANLAB: KREATIVNI CENTAR LOKALNE ZAJEDNICE MZ KOZARA, NOVI BEOGRAD
Nastavnik:
dr Aleksandra Đukić, vanredni profesor
Cilj kursa je upoznavanje studenata sa istraživačkim metodama u urbanističkom projektovanju i dizajnu i njihova primena na konkretnim zadacima u rehabilitaciji izgrađenih ili devastiranih područja užeg urbanog tkiva. Studenti se upoznaju sa određenim konceptima u pristupu urbanoj rehabilitaciji i mogućim primenama na konkretnim poligonima. Posebno težište je dato kreativnom pristupu (kako u istraživačkom, tako i u projektantskom delu zadatka) putem asocijacija i istraživanjima marketinškog diskursa (brend), gde se individualna promišljanja i saznanja proveravaju putem zajedničkih prezentacija i debata (brainstorming).
Glavna tema ovogodišnjeg kursa u okviru studija UrbanLAB je Kreativni centar lokalne zajednice. Rekonstrukcija postojećeg objekta mesne zajednice u multifunkcionalni kreativni centar, kao i revitalizacija užeg i šireg konteksta, na nivou bloka. Predviđene nastavne obaveze utvrđene planom i programom Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Beogradu biće realizovane u saradnji sa lokalnom upravom Gradske opštine Novi Beograd.
Dokumenti:
Prezentacija
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
KREIRANJE SKLOPOVA I AMBIJENATA U PRIRODNOM OKRUŽENJU: PREDEO IZUZETNIH ODLIKA “VLASINA”
Nastavnik:
mr Biserka Mitrović, docent
Arhitektonsko-urbanistički projekat obuhvata istraživanje i urbanističko i arhitektonsko kreiranje i oblikovanje u prirodnom okruženju predela izuzetnih odlika „Vlasina“, a njihova namena je u sprezi sa prirodnim ambijentom i lokalnim potrebama, interesima, potencijalima i ograničenjima i nije ograničena samo na tematsku oblast školskih objekata i prostora.
Projektni zadatak se oslanja na istraživanje, razumevanje i interpretaciju odnosa okruženja sa posebnim prirodnim vrednostima, i urbanih i arhitektonskih sklopova i ambijenata i studenti ga samostalno formulišu u saradnji sa nastavnikom. Zadatak u studiju sastoji se od istraživačkog dela i urbanističko-arhitektonskog projekta. Studenti razvijaju sposobnosti integrativnog pristupa urbanom dizajnu, kao i sposobnosti primene principa održivog urbanog dizajna i zelene arhitekture na prostorima i lokacijama.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
ODNOS GRADA I PREDELA: NIKŠIĆKA POLJANA
Nastavnik:
dr Vladan Đokić, redovni profesor
U kakvom su odnosu grad i predeo u kojem se grad razvija? Lokacija na kojoj se ispituje ova relacija je Nikšićka poljana. Grad Nikšić se razvija u predelu koji obiluje izvorima i ponorima vode, izgrađenim kanalima i jezerima. Gradski život je odvojen od vode, odvija se na gradskom trgu, na ulicama i parkovima. Mesta uz kanale i obale jezera pružaju mogućnost za nove korisnike, sadržaje i aktivnosti pri vodi: mesta inspiracije, relaksacije, regeneracije.
Rad studenata se usmerava tako da student u vlastitoj istraživačkoj akciji otkrije mesto, osmisli meru i karakter intervencije koja će doprineti vitalnosti i grada i predela. U studiju se podstiče individualan rad i razvija istraživački senzibilitet i sposobnost da se istraživanje konkretizuje kroz projekat. Različiti pristupi (analitički, skulptoralni, arhitektonični, eksperimentalni) dovode do raznovrsnih rešenja: od tehnički razrađenih projekata do duhovitih i diskretnih intervencija. Semestralni radovi izloženi zajedno ukazuju na spektar mogućnosti razumevanja odnosa grada i predela.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
BEOGRADSKA SAVAMALA – DISKONTINUITET GRADA
Nastavnik:
mr Aleksandar Videnović, docent
Viši stepen školovanja mladih arhitekata, traga za novim principima rešavanja složenijih problema u urbanoj sredini u projektovanju gradskih poteza i blokova, uvažavajući sve njihove prirodne i stečene odlike. Cilj nastave je upoznavanje budućih arhitekata sa obavezama struke prema budućim korisnicima. Potrebno je, da se na kreativan, smeo i studiozan način pristupi transformaciji okruženja, zanimljivih a do sada nedovoljno i neadekvatno tretiranih delova grada, koje uprkos atraktivnim pozicijama i značajnim potencijalima, kao posledica okolnosti koje nas zatiču, prati diskontinuitet u formiranju urbane slike. Tema projekta je rekonstrukcija (urbana obnova) jednog gradskog bloka u okviru Savamale u Beogradu, sa akcentom na projektovanje edukativnih sadržaja i poželjnih pratećih funkcija.
NOVO KURIKULUM: BEOGRADSKA SAVAMALA – DISKONTINUITET GRADA NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: BEOGRADSKA SAVAMALA – DISKONTINUITET GRADAKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
NARODNI UNIVERZITET: HIPOTETIČKI PROJEKAT
Nastavnik:
arh. Aleksandru Vuja, docent
Rad u studiju je fokusiran na istraživanje hipotetičkih projekata. Cilj kursa je da se kroz istraživanje opštih i specifičnih uslova sredine razviju veštine i znanja u oblasti arhitektonskog i urbanističkog projektovanja. Ako utopijske i hipotetičke projekte izdvojimo iz čvrstih okvira pravolinijskog istoriografskog pregleda i postavimo ih u ravan sa sličnim savremenim primerima, može se reči da se izdvaja oblast eksperimentalnog promišljanja grada. Programska dimenzija arhitekture, razvijena i iz potrebe da razumemo grad, bilo da se radi o modelu, sadržaju ili arhitekturi programa, može da se osloni na eksperimentalnu suštinu arhitekture. Eksperiment nosi inovativnost koja je, po objašnjenju Luisa Mamforda (Lewis Mumford), stanje ideje koja u sebi uvek nosi opšte dobro, te je potrebno razmotriti način pristupa inovativnosti i istraživanju.
Istraživanje studenata je individualno i teorijski zavisno od usvojenog načina prostorne intervencije ili scenarija. Kako je studio ekperimentalnog karaktera, ne procenjuje se realnost projekta već doslednost i sadržaj veze namera i ostvarenog rešenja. Bliže programsko određenje su sadržaji narodnog univerziteta kao programa permanentnog obrazovanja.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonski-urbanistički projekat:
EDU TERITORIJA_FRAGMENT IZGUBLJENOG PEJZAŽA
CENTAR EDUKACIJE NA TEMELJIMA MUZEJA REVOLUCIJE
Nastavnik:
dr Ana Nikezić, docent
Preispitivanje prostornog i programskog okvira edukacije kao otvorenog izvora znanja (open source) u kontekstu savremenog urbanog pejsaža (temelji Muzeja revolucije). Podrazumeva se redefinisanje pojma edukacija u kontekstu savremenih komunikacija (društvenih i tehnoloških) i ispitivanje graničnih mogućnosti koje pruža složeni kontekst postmodernog urbanog pejsaža (fragmenti napuštenih ideologija).
NOVO KURIKULUM: EDU TERITORIJA_FRAGMENT IZGUBLJENOG PEJZAŽA – CENTAR EDUKACIJE NA TEMELJIMA MUZEJA REVOLUCIJE NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: EDU TERITORIJA_FRAGMENT IZGUBLJENOG PEJZAŽA – CENTAR EDUKACIJE NA TEMELJIMA MUZEJA REVOLUCIJEKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
PLESNA ŠKOLA / KOPITAREVA GRADINA
Nastavnik:
dr Đorđe Stojanović, docent
U ovom semestru studio istražuje prostorno-programske potencijale plesne škole u kontekstu užeg centra grada, na lokaciji Kopitareva gradina u Beogradu. Cilj je da se kroz projektovanje novog objekta edukativnog karaktera, zajedno sa pratećim sadržajima u vidu otvorene scene ili prostora za igru, unapredi karakter zadate lokacije ali i sagledaju mogućnosti alternativnih vidova učenja kroz interakciju objekta sa javnim prostorom trga Kopitareva gradina.
Izazov leži u prepoznavanju, uspostavljanju i razvijanju adekvatnih relacija između predložene umetničke discipline – savremenog plesa i arhitekture. Reč je o umeteničkoj disciplini u kojoj je osnovni kreativni materijal pokret prepoznat kroz komponente kao što su prostor, vreme i telo. Savremeni ples ne sadrži fiksne ili ranije definisane obrasce kretanja već je istraživački orijentisana disciplina, stalno usmerena prema novim formama pokreta. Plesači vežbaju različite tehnike modernog i klasičnog plesa te kroz improvizaciju stvaraju performanse često postavljene u nekonvencionalne, privatne ili javne prostore gde je ples (igra) u stalnom dijalogu sa drugim estetskim kategorijama kao što su audio-vizuelne tehnologije, osvetljenje, muzika i arhitektura.
Semestar ćemo početi analitičkim radom na tri nivoa: kroz analizu lokacije i procesa koji se u njoj odvijaju; drugi nivo se odnosi na analizu relevantnih primera kao što su Laban Dance Center u Londonu (Herzog & de Meuron) ili Zagrebački plesni centar (3lhd); i treći nivo se odnosi na pregled alternativnih prostornih koncepcija van discipline arhitekture, kroz rad (prostorne dijagrame) koreografa i teoretičara pokreta kao što su Rudolf Laban ili Pina Bausch. Drugi korak u istraživanju zasniva se na razvijanju generativne logike dizajna I formiranju sopstvene projektantske strategije kroz sinhronizaciju organizacionih, geometrijskih i strukturalnih principa oblikovanja prostora. Cilj je upoznavanje studenata sa aktuelnim metodama rada u savremenoj praksi kao i razvijanje sposobnosti koncipiranja prostorne forme kroz istrazivački rad u okviru relevantnog konteksta.
NOVO KURIKULUM: PLESNA ŠKOLA / KOPITAREVA GRADINA NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: PLESNA ŠKOLA / KOPITAREVA GRADINAKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
MAJSTORSKA RADIONICA_KLINIKA ZA NOVE IDEJE
Nastavnik:
arh. Igor Rajković, docent
Tema Majstorska radionica_klinika za nove ideje se direktno oslanja na iskustva univerzitetskih centara, fakulteta, fondacija i organizacija koje se bave održavanjem “događaja” tipa master class i clinic. U osnovi, čitava tema je vezana za umetnost (mada nije pravilo) i priznate “majstore”, koji svoje umeće dele sa onima koji usavršavaju svoje znanje. Master class i clinic mogu biti organizovani u vidu kratke forme (jedan ili više časova) ili se organizuju višednevni i višenedeljni kursevi.
Izazov u zadatoj temi leži u pitanjima:
Da li je moguće pomeriti granicu i okvire u kojima se skupovi ovoga tipa održavaju?
Da li osim “majstora”, polaznike može privući i ono čime se mi bavimo?
Da li je moguće odabirom položaja, prostornom pojavnošću, organizacijom i estetskim karakteristikama zadovoljiti potrebe ovakvih skupova?
Cilj nastave predstavlja formiranje metodološkog procesa koji studenta vodi od osnovne ideje, preko istraživanja i zauzimanja kritičkog stava, do faze prezentacije idejnog projekta. Program Majstorske radionice – klinike za nove ideje (master class) bi trebalo posmatrati kao prostor kojim se na specifičan način omogućava učenje, razmena ideja, provežbavanje, boravak, razonoda i relaksacija. Funkcionalne sadržaje bi trebalo koristiti kao instrument uz čiju pomoć se gradi fizička struktura i prostorna pojavnost programa.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
ŠKOLA IGARA
Nastavnik:
mr Ivan Kucina, docent
Škola igara je skraćeni naziv za Srednju školu za dizajn društvenih igara u Savamali. Škola će se graditi na javnoj gradskoj parceli u bloku između ulica Mostarske, Hercegovačke i železničke pruge koja ide duž obale Save. Ova jedinstvena parcela je trenutno podeljena na manje parcele na kojima se nalaze autobusko parkiralište kompanije Nišekspres, privatno stovarište građevinskih materijala, tri privatne kafane, jedan kafić i stambeni objekat u kome žive tri porodice. Ovi neugledni objekti će se srušiti ali njihovi sadržaji treba da se integrišu sa sadržajima buduće školske zgrade i dvorišta. Program Škole igara koji je zasnovan na programu škole Quest to Learn u Njujorku http://q2l.org/about predstavlja novinu u srednjoškolskom obrazovnom programu kod nas, te stoga ne podleže strogim normativima obrazovnih ustanova. Budući da u njemu učenici uče igrajući se i igraju se učeći, on mora da bude otvoren za istraživanje i eksperimentisanje. Iz takvog otvorenog sadržaja objekta treba da proizađe i njegova otvorena pojavnost. Pored obrazovne, ova škola ima i važnu društvenu i kulturnu ulogu, jer pored toga što predstavlja mesto na kome nastaju igre koje okupljaju ljude, ona je i mesto na kome se ljudi okupljaju da bi se igrali. Društvene igre su izvori socijalne razmene koja vremenom uspostavlja čvršće veze između pojedinaca i stvara potencijal za formiranje dobronamernih društvenih zajednica koje, budući da počivaju na igrama, mogu da uticu na promene neposrednog okruženja. Na taj način, program škole igara postaje i deo započetih inicijativa urbane transformacije Savamale i predstavlja institucionalnu podršku neformalnim kulturnim centrima kao što su KC Grad, Mikser Haus, Nova Iskra i Urbani inkubator.
Da bi ostvarila ovu složenu ulogu nova škola i fizički treba da se bez ograda poveže sa svojim gradskim okruženjem koga čine atraktivno priobalje reke Save, kreativna četvrt sa mnogim kafeima i noćnim klubovima, prometne saobraćajnice i putnički terminali. U odsustvu javnih prostora u Savamali, Škola igara treba da ponudi jedan sasvim neočekivani.
U prvih pet nedelja studenti će podeljeni u pet grupa izmisliti pet novih društvenih igara. Igre se mogu odvijati u unutrašnjem ili u spoljašnjem prostoru, ili u oba u zavisnosti od vremenskih prilika. Mogu biti za kompjuterom, za stolom ili na posebnim terenima. Igre mogu da budu namenjene različitim uzrastima, od dece do najstarijih. Igre će nastati prema profilu ličnosti za koji se grupe studenata opredeljuju na početku. Postupak dizajniranja igre koji će biti detaljno objašnjen tokom studijskih vežbi zasnovan je na iskustvima nastalim tokom projekta Public Space and Play u saradnji sa Parsons School of Design iz Njujorka i već primenjen pre desetak godina u našoj školi. Neki od rezultata tog projekta mogu se videti na blogu http://skolaigara.blogspot.com/
U sledećih deset nedelja studenti će raditi pojedinačno na projektu školskog objekta koji sadrži i otvorene i zatvorene prostore za igru svih pet dizajniranih igara, prostore za učenje, prostore za odmor i zabavu, prostore za noćne aktivnosti, prostore za ishranu, prostore za nastavnike, prostore za posetioce, prostore za okupljanje građana i prostore za porušene sadržaje. Svaki prostor objekta je istovremeno i javni prostor otvoren za raznorazne inicijative i promene.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
SAVREMENI MODELI KULTURE:
MEDIJATEKA NA NOVOM BEOGRADU
Nastavnik:
arh. Mihailo Timotijević, redovni profesor
Tema studija se odnosi na ispitivanje odnosa arhitektonske forme i savremenih modela kulture. Zadatak je određen lokacijom: novobeogradski blok 34 i autoput, i predloženim tematskim okvirom: arhiv i savremeni modeli kulture, obrazovanje i svakodnevica, koji je potrebno prostorno i programski tumačiti i definisati. Cilj zadatka je da se projektuje struktura u urbanom pejzažu.
NOVO KURIKULUM: SAVREMENI MODELI KULTURE: MEDIJATEKA NA NOVOM BEOGRADU NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: SAVREMENI MODELI KULTURE: MEDIJATEKA NA NOVOM BEOGRADUKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
A5D5_ ŠKOLA ZA SAVREMENU MUZIKU I PRODUKCIJU
Nastavnik:
arh. Milan Đurić, vanredni profesor
Prostorni okvir projekta : Senjačka padina i Topčider.
Programski okvir projekta: Edukacija, Škola za savremenu muziku i produkciju.
Ispitivanje forme i sadržaja tipoloških oblika namenjenih edukaciji.
Programi edukacije se od struktuiranog modela tradicionalne škole kreću ka mehanizmima zadovoljenja tržišnih potreba. Struktura tradicionalnog modela škole za projekciju ima dobro prepoznatljivi, ikonični tipološki oblik. Zadovoljenje tržišta utiče na racionalizaciju programa, formiranju ad hok fleksibilnih oblika i spajanju nespojivog: vile i šoping mola, politike i kulinarstva. Prostorni okvir zadatka, kao kontekst idealnih uslova za formiranje ovakvih esencijalnih mešavina (od vile do akademije, od prirodnosti do urbaniteta) daje mogućnosti i mehanizme za povezivanje raznorodnih programa.
Program objekta se određuje kretanjem u različitostima od individue do grupe, od sakrivenog do spektakla, u mešavini svega što može da bude ponuđeno na tržište edukacije.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
U KRAJU.
SAVREMENI MODELI OBRAZOVANJA U KONTEKSTU SUSEDSTVA
Nastavnik:
arh. Nebojša Fotirić, docent
Zadatak je postavljen kroz pitanje odnosa savremenih oblika edukacije i susedstva kao relativno malog prostornog okvira za stanovanje u gradu. Širi prostorni okvir zadatka je pojas između Ustaničke ulice i autoputa u zoni između ulica Grčića Milenka i Gospodara Vučića. Lokaciju karakteriše izrazito dinamična heterogena prostorna situacija na dodiru modernističkog bloka i nasleđene gradske matrice niskog urbaniteta. Blizina frekventnih saobraćajnica u velikoj meri određuje karakter lokacije, a time i projektantski pristup zadatku.
Programski okvir zadatka su novi modeli edukacije koji se primarno odnose na polje neformalnog permanentnog obrazovanja. Pod neformalnim obrazovanjem podrazumevaju se svi oblici učenja koje je izvan institucionalnog sistema edukacije. Unutar tog okvira, student pojedinačno postavlja težište projekta i formuliše specifičan program objekta arhitekture.
Cilj zadatka podrazumeva da student samostalno sagleda i istraži mogućnosti morfološke i programske transformacije ovog dela Beograda, formuliše temu kroz pitanja koja smatra relevantnim u odnosu na zadatak, a zatim taj istraživački proces prevede u savremen i koherentan arhitektonsko-urbanistički projekat.
NOVO KURIKULUM: U KRAJU. SAVREMENI MODELI OBRAZOVANJA U KONTEKSTU SUSEDSTVA NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: U KRAJU. SAVREMENI MODELI OBRAZOVANJA U KONTEKSTU SUSEDSTVAKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
SCHOOLHOUSE _ BEOGRADSKA UMETNIČKA ŠKOLA
Nastavnik:
arh. Vesna Cagić-Milošević, docent
Tematski okvir: Arhitektura kao okvir i učesnik u obrazovanju_Edukacija i prostor
Programski okvir: Beogradska umetnička škola – državna škola za talente uzrasta od 11 – 18 godina;
Edukacija iz oblasti vizuelnih i performativnih umetnosti (likovne umetnosti, muzika, ples, gluma…) sa svim neophodnim sadržajima opšteg osnovnog/srednjeg obrazovanja.
Prostorni okvir:
Košutnjak, Ulica Kneza Višeslava prostor izmedu Filmskog grada i DIF-a;
Vračar, prostor između ulica Vojvode Šupljikca, Vojvode Petka i Mileševske;
Vračar, deo bloka između ulica Vojvode Šupljikca, Niške, Lozničke i Požarevačke
Cilj zadatka je razvijanje sposobnosti izvođenja analitičkog postupka u okviru interdisciplinarnog polja istraživanja, uočavanjem i razumevanjem potreba i promena savremenog društva, uzročno-posledičnih veza između savremenih modela edukacije i prostora u kojima se ona odvija i raznovrsnih aspekata urbanog okruženja, kroz projektantski proces i tehnike projektovanja.
Veština da se arhitektonskom intervencijom ponudi programski i prostorni model transformacije.
NOVO KURIKULUM: SCHOOLHOUSE _ BEOGRADSKA UMETNIČKA ŠKOLA NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: SCHOOLHOUSE _ BEOGRADSKA UMETNIČKA ŠKOLAKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
MLEČNI PUT – ASTRONOMSKI PEJZAŽ – NOVI BEOGRAD
Nastavnik:
dr Vladimir Milenković, docent
Cilj nastave je razvijanje sposobnosti za uočavanje, analizu i projektovanje ambivalentne pojavnosti arhitekture na relaciji aktuelno – virtuelno, a u okvirima veštačke prirodnosti njene fizičke realnosti. Radom na projektu student se obučava da istražuje prostorne i programske mogućnosti dopune postojeće urbane strukture sintetizujući prethodno stečena znanja iz oblasti: arhitektonska organizacija prostora – tipologije, teorije projekta – metodologije i procesa projektovanja i urbane morfologije. Projektom se dokazuje kontingentnost arhitektonske situacije za čiju je stilsku paradigmu izabran beskrajni pejzaž kao civilizacijska tekovina – prirodnost i otvorenost prostornih kadrova načelne hiper-modernosti. Program popularizacije astronomije kao nauke koja se bavi, pre svega, posmatranjem i opažanjem, ali i njeno mesto u svakodnevici, tipološki posmatrati kao savremeni miks prostora obrazovanja, sporta, rekreacije i lajf-stajla. Astronomski pejzaž treba uzeti za široko tematsko polje u kojem se gradi fizički okvir razvijene funkcije edukacije i formira slika ukupne pojavnosti arhitekture u skladu sa zakonom o zvezdama (astronomija na starogrčkom). Intervenciju vezati za postojeće objekte obrazovanja i njihov prostorni kontekst, na teritoriji Novog Beograda.
“Kad bliže pogledamo, vidimo da stvarni svet nastaje u moderno doba, sa spremnošću da se transformiše putem nauke, istraživanja i tehnologije – započinje, …zahvaljujući Galilejevom teleskopu u modernoj aritmetici, …spoznajom Arhimedovog oslonca izvan Zemlje, čime je prirodni svet odroden od sveta. Može se reći da stvarni svet, paradoksalno, nastaje u isti mah kada kreće da nestaje.” (Zašto sve već nije nestalo?, Žan Bodrijar, 2007)
NOVO KURIKULUM: MLEČNI PUT – ASTRONOMSKI PEJZAŽ – NOVI BEOGRAD NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: MLEČNI PUT – ASTRONOMSKI PEJZAŽ – NOVI BEOGRADKurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
ODELJENJE ZA EKSPERIMENTALNI FILM I MUZIKU
Nastavnik:
arh. Zoran Abadić, docent
Odeljenje za eksperimentalni film i muziku predstavlja programski okvir za istraživanje prostorne strukture sadržaja za potrebe odvijanja nastave i produkciju filmskog i zvučnog zapisa.
Pojam “eksperimentalni” upućuje na primenu različitih tehnika apstrahovanja, fokusiranja i sagledavanja, postavljajući elemente strukture u estetski pažljiv odnos prema društvenom, kulturološkom kontekstu.
Radi se o savremenom modelu školskog odeljenja, ogledu za ispitivanje, kreaciju, dizajn i produkovanje filmskih, pokretnih slika u formi originalnog ostvarenja.
Kurs M4.1. Studio: Arhitektonsko-urbanistički projekat:
BHANDUP: URBANI GENERATOR
Nastavnik:
dr Aleksandra Stupar, vanredni profesor
U saradnji sa partnerima iz URBZ/Institute of Urbanology (Mumbai/Goa, Indija), a u okviru njihovog projekta ‘Homegrown Cities’, zadatak studenata je vezan za fenomen neformalnih naselja u Mumbaiju, odnosno unapređenje postojećih modela stanovanja i rada. Studio će biti usmeren na inovativni pristup projektovanju u neformalnom naselju Bandup, pri čemu se pažnja posvećuje osobenostima životnog stila, dnevnim ritmovima i kompleksnim aktivnostima koje se simultano obavljaju u postojećim objektima i gradskim prostorima. Težište rada je na istraživanju novih urbanih generatora, koji u sebi kombinuju stanovanje i porodični biznis – tzv. ‘tool house’ (http://urbz.net/tool-house-urbz-office/). Krajnji rezultat rada je rešenje koje se bazira na principima održivosti, rezilijentnosti i efikasnosti (ekonomske i energetske) i omogućava dalji razvoj formiranog tipa. Posmatrajući društveni, prostorni i ekološki aspekt u različitim razmerama, studenti razvijaju model ‘tool-kuće’, ‘tool-susedstva’ i ‘tool-javnog prostora’, koji generišu dalje aktivnosti i novi karakter prostora.
http://urbz.net/tool-house-urbz-office/
http://www.youtube.com/watch?v=jHXgeIe03rI