Modul M8 – Izborni modul
CILJ NASTAVE NA MODULU:
Izborni modul predstavlja sekundarni teoretski modul nastave na master studijama. Cilj nastave je sticanje određenog fonda prvenstveno teoretskih znanja kao dopune ili produbljivanja materije usmerenja. Student može birati kurseve iz ponude seminara sa 1. semestra koje nije proslušao uz projekat, seminare sa projekata istog ili drugog usmerenja (uz dodatnu ispitnu obavezu od 1 ESPB), posebne izborne kurseve iz fakultetske ponude, kao i odgovarajuće kurseve iz ponude drugih fakulteta.
POTREBNA PREDZNANJA:
Nisu potrebna specifična predznanja. Očekuje se visok nivo interesovanja studenta za izabrane teme.
NAZIV PREDMETA:
MODUL M8 – Izborni modul: Kurs M8.2. – Izborni predmet 2, 3 ESPB
GODINA STUDIJA:
I godina – 2. semestar Master akademskih studija Arhitektura – 2013/14.
Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
ARTIST’S BOOK (UMETNIKOVA KNJIGA)
Nastavnik:
dr Mariela Cvetić, vanredni profesor
Izborni predmet prve godine master studija nudi studentima mogućnost da istražuju i profesionalno kreiraju specifičnu vrstu umetničke forme Artist’s Book. Pored završenog rada studenti imaju i obavezu tekstualnog obrazloženja rada. Artist’s Book, umetnikova knjiga je umetnička forma nastala i razvijena u svim umetničkim pravcima dvadesetog veka: od avangarde, postmoderne do umetnosti u doba kulture. I kao ideja i kao forma, umetnička knjiga je auristički objekat per se koja preispituje autorski koncept. To je konceptualizacija same knjige koja uključuje u sebe eklekticizam tehnika i uobičajenih reproduktivnih medija (monoprinti, kompjuterski crteži, rukom rađeni crteži), pre svega montažu i kolaž kao povezivanje heterogenog materijala u znacečski poredak. Može da postoji kao knjiga koncept, kao knjiga od ručno rađenog papira, knjiga skulptura ili DVD knjiga. Popularnost ove forme je, stoga, u vezi sa velikom fleksibilnošću i varijacijama koje forma umetnikove knjige ima.
NAPOMENA: ove godine se izborni predmet odvija u saradnji sa Fakultetom likovnih umetnosti i grafičkom odsekom. Maksimalan broj studenata sa Arhitektonskog fakulteta je 10. Nakon završenog semestra predviđena je zajednička izložba u Galeriji Fakulteta likovnih umetnosti.
KURIKULUM: ARTIST’S BOOK (UMETNIKOVA KNJIGA) NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: ARTIST’S BOOK (UMETNIKOVA KNJIGA)Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
ARHITEKTURA U SRBIJI U 19. I 20. VEKU – OD KLASICIZMA DO SECESIJE
Nastavnik:
dr Mirjana Roter Blagojević, vanredni profesor
Kroz nastavu će biti sagledane opšte karakteristike i dometi arhitekture u Srbiji u 19. i početkom 20. veka kroz uporednu analizu društvenih, kulturnih i umetničkih promena u Evropi i Srbiji i njihovog uticaja na arhitekturu. Studenti će se kroz samostalna proučavanja pojedinih tema upućivati u istraživanje na terenu i u arhivima, korišćenje izvora iz literature, kao i na kritičko tumačenje pojedinih pravaca, pojava, delovanja pojedinih autora i analizu realizovanih dela.
Cilj predmeta je da se studenti kroz predavanja i samostalna istraživanja bliže upoznaju sa najznačajnijim graditeljima u Srbiji u 19. i početkom 20. veka i njihovim delima kako bi razvili svoj kritički sud o arhitektonskoj baštini u Srbiji u odnosu na opšte evropske tokove.
NOVO KURIKULUM: ARHITEKTURA U SRBIJI U 19. I 20. VEKU – OD KLASICIZMA DO SECESIJE NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: ARHITEKTURA U SRBIJI U 19. I 20. VEKU – OD KLASICIZMA DO SECESIJEKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
VIZUELNA KULTURA ZA ARHITEKTE
Nastavnik:
dr Vladimir Mako, redovni profesor
Nastava na ovom predmetu zasnovana je na ideji da postavljanjem pitanja koja podstiču na razmišljanje studenti razvijaju sposobnost kritičkog razmišljanja, jasnog razumevanja sopstvenih stavova o arhitekturi, kao i veštine čitanja i pisanja. Arhitekti su kroz celu istoriju težili da ostvare san o „kompletnoj građevini“, vekovima tragajući za sintezom i izmirenjem između forme i funkcije, tradicije i inovacije, konteksta i građevine, umetnosti i inženjerstva. Arhitektura je ispunjena dijalektikom i rešavanjem odnosa među suprotnostima, kao što su: puno i prazno, svetlost i senka, unutrašnjost i spoljašnjost, pokret i mirovanje, ovojnica i otvor, prirodno i napravljeno, i ne može se birati jedno od ta dva jer su oba pola potrebna i neophodna. Prateći ovakav koncept dijalektike, studenti međusobno diskutuju i raspravljaju uz pomoć argumenata koji podržavaju njihovo mišljenje. Zato je ovaj kurs postavljen oko glavnih tema u arhitekturi koje imaju više tačaka posmatranja i veoma su relevantne za disciplinu danas. Pokušaćemo zajedno da odgovorimo na pitanja: Koja je najznačajnija građevina u celoj istoriji arhitekture i zašto? Šta za arhitekturu ima manju/veću/najveću ulogu ili značaj? Šta je najurgentnija tema u arhitekturi danas? Kako disciplina arhitekture može da se menja u budućnosti? Uz pomoć ovih i sličnih pitanja, dijalektike kao organizacione strukture kursa i debata na času kao operativnog metoda, očekuje se kod studenata razvoj sposobnosti za uočavanje različitih putanja arhitektonskog razmišljanja danas i kroz istoriju.
NOVO KURIKULUM: VIZUELNA KULTURA ZA ARHITEKTE NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: VIZUELNA KULTURA ZA ARHITEKTEKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
DIGITALNA ANIMACIJA – KURS 2
Nastavnik:
mr Branko Pavić, redovni profesor
Tema Kursa 2 iz Digitalne animacije su objekti i bića koja se kreću kroz fluide. Obuhvaćene su dve oblasti dizajna, modelovanja i metode animacije. Prva je modelovanje „čvrstih“, nedeformabilnih objekata. Tip animacije je animacija povezanim ključevima i animacija po putanji. Druga oblast je modelovanje organskih i prirodnih formi. Animacija je primenom deformera i morfinga. Izučavaju se primene tekstura i osnove fotorealističnog renderinga. Nastava se izvodi u softveru Autodesk Softimage koji spada među vodeće aplikacije za 3D karakter animaciju, vizuelne efekte, vizuelizacije i video igre. Obuka u ovako kompleksnom softveru kandidatima daje veoma širok opseg znanja primenjiv u različitim disciplinama – od filmske i reklamne industrije, industrije video igara, arhitektonskih vizuelizacija i animacija do naučno istraživačkih projekata i samostalnih umetničih radova.
NOVO KURIKULUM: DIGITALNA ANIMACIJA – KURS 2 NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: DIGITALNA ANIMACIJA – KURS 2Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
ENGLESKI ZA ARHITEKTE 2 – Pričanje priča (Storytelling)
Nastavnik:
dr Gordana Vuković-Nikolić, docent
Cilj predmeta je razvoj verbalnih sposobnosti u oblasti stranog jezika struke (engleskog) na tekstovima iz istorije arhitekture i civilizacije. Specifično se razvijaju verbalne sposobnosti vezane za novu komunikativnu strategiju u engleskom jeziku storytelling tj. kako ispričati priču.
NOVO KURIKULUM: ENGLESKI ZA ARHITEKTE 2 NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: ENGLESKI ZA ARHITEKTE 2Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
NEŠTO IZMEĐU pod_zid_plafon
Nastavnik:
arh. Igor Rajković, docent
Cilj nastave je sticanje novih praktičnih i teoretskih znanja koja reviduju, nadograđuju i unapređuju postojeće projektantske veštine. Akcenat je stavljen na precizno definisanje projektantskog procesa koji prati projekat od idejne faze do realizacije. Ovakvim pristupom novostečena znanja dobijaju upotrebnu vrednost.
NOVO KURIKULUM: NEŠTO IZMEĐU pod_zid_plafon NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: NEŠTO IZMEĐU pod_zid_plafonKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
NOVI MODELI VIŠEPORODIČNOG STANOVANJA
Nastavnik:
mr Ivan Kucina, docent
Ovaj izborni predmet okupiće treću generaciju studenata koja će se na poseban način bavati analizom novih modela višeporodičnog stanovanja u svetu. Prva generacija je izdvojila obradila i organizovala prema geografskim oblastima gotovo dve stotine primera stambenih zgrada izgrađih od 2007 do 2012 godine. Druga generaija je te primere analizirala kroz četrdestet dihotmmijskih parova, a ovo generacija treba da ih sagleda kroz odnose različitih atributa koji se u tim parovima nalaze. Cilj predmeta je da se analiički označe novi modeli višeporodičnog stanovanja u svetu i da se stvori baza podtaka koja će korititi svima koji projektuju stambenu arhitekturu.
Studenti će pregledati sadržaj bloga u kome su arhivirani obrađeni modeli višeporodičnog stanovanja. Iz serije dihotomija koje su korišćene za analizu modelapa odabraće pet do deset atributa čije će odnose označiti. Onda će za odabranu grupu atributa pronaći pet do deset primera višeporodični će prezentovati elaborat kao kratko predavanje tokom semstra i na kraju postaviti ga na blog. U izbor ulaѕe sledeći atributi: generičko i kontekstualno kvantitet i kvalitet struktura i proces tok i obrazac objekat i odnosi sadržaj i izgled stvarno i idealno teško i lako razumno i osećajno trajno i promenljivo duhovno i materijalno haos i red deo i celina otvoreno i zatvoreno spolja i unutra prirodno i izgrađeno javno i privatno varga opšte i pojedinačno pravilno i nepravilno formalno i neformalno sputano i slobodno individualno i zajedničko potrebno i suvišno razuđeno i uđeno puno i prazno raskoš i potreba.očigledno i skriveno haj tek i lo tek ideja i realizacija homogeno i heterogeno aktuelno i virtuelno mala i velika.dinamika i statika
http://newhousingmodels.blogspot.com
NOVO KURIKULUM: NOVI MODELI VIŠEPORODIČNOG STANOVANJAKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
OBJEKTI TRGOVINE – TRŽNI CENTRI I NJIHOVA (R)EVOLUCIJA
Nastavnik:
arh. Dragan Stamenović, docent
Tematska oblast nastave odnosi se na aspekte programa, strukture i funkcionalnih rešenja složenih trgovačkih objekata, kao posebne tipološke grupe u okviru javnih gradskih sadržaja, koji kontinualno utiču na bitne programske i prostorne odlike urbanog tkiva. Evolucija tipoloških modela trgovačkih objekata, u svom savremenom izrazu, obuhvata proširenje njihove osnovne funkcije i sintezu sa brojnim sadržajima koji kao rezultat imaju široku paletu raznovrsnih arhitektonsko-urbanističkih rešenja.
Osnovni cilj nastave je sticanje teoretskog i praktičnog znanja iz oblasti koja se odnosi na planiranje i projektovanje objekata trgovine kao jednog od tipoloških modela u okviru grupe javnih objekata.
Teoretska nastava je organizovana kroz predavanja i diskusije u sklopu teme koja se obrađuje. Tokom rada na izbornom predmetu studenti se opredeljuju za jednu od tema koja će biti predmet istraživanja i izrade završnog rada.
Težište studentskog zadatka vezano je za istraživanja u okviru ove tematske oblasti, rada na analizi, tumačenju i programsko-prostornoj proveri pretpostavljenog modela (rešenja) na konkretnoj lokaciji, po izboru.
NOVO KURIKULUM: OBJEKTI TRGOVINE – TRŽNI CENTRI I NJIHOVA (R)EVOLUCIJAKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
OSNOVE SIMBOLIČKE I ESTETSKE KOMUNIKACIJE U ARHITEKTURI
Nastavnik:
dr Vladimir Mako, redovni profesor
Osnovni cilj predmeta je da se studenti upoznaju sa osnovama simbolike i estetike u arhitekturi, razmatrajući estetičke i simboličke diskurse od antike do savremenog doba.
Putem predavanja se nastoji da se sistematski prouče i spoznaju uticaji koji su uslovili razvoj simboličke i estetičke misli u arhitekturi.
Dvadeseti vek dinamički interpretira oblasti simboličkog i estetskog u arhitekturi. Nova vrsta interpretacije može se posmatrati kao posledica događanja na širem teoretskom planu i uobličenja novih tumačenja vrednosti simboličkog i estetskog u umetničkoj kreaciji i uticaju na posmatrača. Kao sastavni deo ovih procesa, u dvadesetom veku se javljaju različite kontradiktornosti, sukobi i protivurečni stavovi ovih tumačenja. To se posebno osetilo u oblasti arhitektonskog stvaralaštva. Na šta je posebno uticalo specifično povezivanje simbolizma i estetike u teorijama o umetničkom stvaralačkom procesu. Oblikovni kvaliteti, značenja i društvena uloga arhitekture na taj način su dobili nove dimenzije i tumačenja u odnosu na i ideje i stavove prethodnih epoha.
Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
PROJEKTOVANJE U RURALNIM PODRUČJIMA 2 (POLJOPRIVREDNI OBJEKTI)
Nastavnik:
dr Milorad Ribar, redovni profesor
Osnovni cilj nastave je sticanje teoretskog i praktičnog znanja studenata u oblasti projektovanja različitih vrsta poljoprivrednih objekata. Nastava je koncipirana tako da unapredi sposobnosti studenata u savladavanju urbanističkih i arhitektonskih problema, imajući u vidu specifičnost raličitih okruženja, prostornih situacija i tehnoloških zahteva ove vrste objekata. Razvijanje snalažljivosti studenata u pristupu rešavanja posebnih problema projektovanja. Studenti se podstiču da tretiraju realne prostore, projektuju na konkretnim modelima i u stvarnim situacijama.
KURIKULUM: PROJEKTOVANJE U RURALNIM PODRUČJIMA 2Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
RE_BIRTH – novi život napuštenih prostora
Nastavnik:
dr Ana Nikezić, docent
Razumevanje složenosti fenomena napuštenih prostora u gradu, posmatranog sa urbanističkog, arhitektonskog, kulturno-istorijskog i društveno-ekonomskog stanovišta, te ispitivanja potencijala njegove transformacije kroz okvir savremenog načina života.
KURIKULUM: RE_BIRTH – novi život napuštenih prostora NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: RE_BIRTH – novi život napuštenih prostoraKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
REALIZACIJA ARHITEKTONSKIH OBJEKATA: AKTUELNI PROBLEMI, PRIMENA SAVREMENIH TEHNOLOGIJA I GRAĐEVINSKIH MATERIJALA
Nastavnik:
dr Branislav Žegarac, redovni profesor
Cilj nastave je da se studenti upoznaju sa aktuelnim problemima u realizaciji objekata sa armirano betonskom i čeličnom nosećom konstrukcijom, kao i sa završim radovima, savremenim građevinskim materijalima i proizvodima koji se primenjuju u izvođenju objekata visokogradnje. Znanja koja stiču na ovom predmetu treba da im omoguće snalaženje u praksi u procesu realizacije i praćenja projekta (stručni i projektantski nadzor).
NOVO KURIKULUM: REALIZACIJA ARHITEKTONSKIH OBJEKATA NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: REALIZACIJA ARHITEKTONSKIH OBJEKATAKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
RELIGIJA KULTURA ARHITEKTURA
Nastavnik:
dr Gordana Milošević-Jevtić, docent
U toku rada na predmetu RELIGIJA KULTURA ARHITEKTURA biće posebno posvećena pažnja formiranju tri velike religije; judeizma, hrišćanstva i islama i njihovim međusobnim relacijama, u pojedinačnim i zbirnim elementima arhitekture. Pažnja studenata biće usmerena i ka tumačenju uticaja ovih religija u stvaranju kulturnog miljea i pojedinih istorijskih prekretnica ove tri velike konfesije, kao i njihov međusobni uticaj na izdvajanje zajedničkih elemenata u oblikovanju forme i stila u arhitekturi. Posebno će se studenti upoznati i sa komparativnim istraživanjima i analizama koje se odnose na ustanovljavanje oblika i simbolike sakralne arhitekture. U interaktivnom radu sa studentima trebalo bi da se otvore pitanja vezana za poreklo sakralne arhitekture, kao i sa savremenom metodologijom i pristupom u njihovom projektovanju.
NOVO KURIKULUM: RELIGIJA KULTURA ARHITEKTURA NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: RELIGIJA KULTURA ARHITEKTURAKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
SAVREMENE FASADE I KROVOVI
Nastavnik:
dr Aleksandra Krstić-Furundžić, redovni profesor
Cilj nastave je da se studenti upoznaju sa principima projektovanja i izvođenja omotača objekata, sa akcentom na energetskoj efikasnosti. Predmet izlaganja su unapređene tehnologije oblaganja i zastakljenja, koncepti i tehnička rešenja fasada i krovova u funkciji energetskih dobitaka (proizvodnje toplotne i električne energije), kontrole dnevnog osvetljaja i upada sunčevih zraka i ostvarenja prirodne ventilacije, odnosno korišćenja obnovljivih izvora energije, a u cilju smanjenja energetskih potreba objekta i time zagađenja životne sredine.
Student razvija veštine kritičkog i kompleksnog pristupa kako u teorijkom-istraživačkom tako i praktičnom području arhitektonskog i urbanističkog projektovanja. Upoznaju se potencijali novih tehnologija materijalizacije arhitektonskih objekata, od koncepata do detalja i uticaja primenjenih materijala. Sticanje sposobnosti da se deluje sa inovativnim, tehničkim kompetencijama u primeni tehnika građenja i razumevanju njihovog razvoja doprinosi ukupnoj kompetenciji studenta.
Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
SAVREMENI GRAD – tranformacije, arhitektura, značenja
Nastavnik:
dr Aleksandra Stupar, vanredni profesor
Cilj predmeta je istraživanje fenomena savremenog, globalnog grada, njegovih osnovnih karakteristika i zakonitosti koje su posledica procesa globalizacije. Studentu se omogućava sveobuhvatno sagledavanje relacije između urbane strukture/arhitekture, najnovijih tehnoloških, ekoloških, kulturoloških trendova i socio-ekonomskih tokova što doprinosi razumevanju specifičnosti globalnog grada i njegovog funkcionisanja u svetskim mrežama.
NOVO KURIKULUM: SAVREMENI GRAD – tranformacije, arhitektura, značenjaKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
smart RECY cling – objekti od RECI kliranog materijala
Nastavnik:
mr Budimir Sudimac, docent
Osnova rada na izbornom predmetu je upoznavanje studenata sa savremenim tokovima projektovanja i realizacije arhitektonskih objekata od recikliranog materijala.Reciklaža je energetski intenzivan proces koji utiče na smanjenje ukupno potrebne količine energije u životnom ciklusu objekta. Nastava u okviru izbornog predmeta ima za cilj da studente, kroz teorijsku nastavu, studije slučaja i gostujuća predavanja, upozna sa sistemima reciklaže, načinom upotrebe recikliranih materijala i osnovnim principima projektovanja. Reciklirani materijali i projektantski zahtevi tretiraće se kao deo celovitog procesa energetske optimizacije arhitektonskog objekta unutar koga tehnološki razvoj i razvoj svesti o neophodnosti upotrebe recikliranih materijala omogućava korišćenje potencijala materijala dobijenih na ovaj način. Studenti će kroz praktičan rad na izradi projekta objekta od recikliranog materijala steći adekvatna teorijska i praktična znanja o složenim aspektima projektovanja objekata upotrebom recikliranih materijala.
NOVO KURIKULUM: smart RECY cling NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: smart RECY clingKurs M8.2. – Izborni predmet 2:
STANIČNI OBJEKTI – DISTRIBUTIVNE ZONE GRADA
Nastavnik:
mr Aleksandar Videnović, docent
Kurs ima za cilj da studentima master studija omogući da se upuste u oblikovanje i koncipiranje staničnih objekata, važnih distributivnih zona grada i fokusu mnogih sadržaja. Ovim zadatkom studenti treba da razvijaju osećaj za kontekstualnost megastrukture u gustoizgrađenoj matrici, da vežbaju spajanje infrastrukture i suprastrukture saobraćajnih objekata, da vešto koriste superpoziciju sadržaja po vertikali, da potvrde važnost proporcionisanja i modularnosti, kao i da pretpostave primere na i smelija oblikovna i konstruktivna rešenja.
Aktuelnost zadatka je u formiranju saobraćajnih interchange punktova u funkciji održivog razvoja gradova, očuvanja životne sredine i energetske efikasnosti novih objekata.
Sveobuhvatnost problematike staničnih objekata sa urbanističkog, arhitektonskog i konstruktivnog aspekta daje studentu šansu da upotrebi sintezni pristup rešavanju zadatka.
Kurs M8.2. – Izborni predmet 2:
FENOMEN BOJE U ARHITEKTONSKOM PROSTORU
Nastavnik:
dr Dragana Vasiljević, vanredni profesor
U okviru izbornog predmeta FENOMEN BOJE U ARHITEKTONSKOM PROSTORU ispituju se odnosi boje, korisnika i prostora, kao i upotreba boje kao informacije i sredstva vizuelne komunikacije. Diskusije o nastanku kolorističke kulture, upotrebi boje, problemima istoričnosti i značaja boje u umetnosti kreiranja prostora, funkcionalne boje u kreiranju prostora, njegove atraktivnosti, pristupačnosti i načina njegovog oživljavanja sa akcentom na transformaciju kroz ulogu u oblikovanju relacije grada, arhitektonskog prostora i čoveka, i stvaranja novog ambijenta.
Rezultati rada prethodnih generacija: http://landscapestruktura.blogspot.com/
KURIKULUM: Fenomen boje u arhitektonskom prostoru NOVO Formular zapisnika za ocenjivanje: Fenomen boje u arhitektonskom prostoru