Modul M8 – Izborni modul
CILJ NASTAVE NA MODULU:
Izborni modul predstavlja sekundarni teoretski modul nastave na master studijama. Cilj nastave je sticanje određenog fonda prvenstveno teoretskih znanja kao dopune ili produbljivanja materije usmerenja. Student može birati kurseve iz ponude seminara sa 1. semestra koje nije proslušao uz projekat, seminare sa projekata istog ili drugog usmerenja (uz dodatnu ispitnu obavezu od 1 ESPB), posebne izborne kurseve iz fakultetske ponude, kao i odgovarajuće kurseve iz ponude drugih fakulteta.
POTREBNA PREDZNANJA:
Nisu potrebna specifična predznanja. Očekuje se visok nivo interesovanja studenta za izabrane teme.
NAZIV PREDMETA:
MODUL M8 – Izborni modul: Kurs M8.3. – Izborni predmet 3, 3 ESPB
GODINA STUDIJA:
II godina – 3. semestar Master akademskih studija Arhitektura – 2014/15.
Izvor: Udruženi za Srbiju
Kurs M8.3. – Izborni predmet 3:
ARHITEKTI I GRAĐANSKE INICIJATIVE ZA ODRŽIVI RAZVOJ
STUDENTI ARHITEKTURE ZA NASTRADALE U POPLAVAMA
Nastavnici:
dr Ksenija Lalović, docent
dr Danijela Milovanović Rodić, docent
Cilj predmeta je razumevanje fenomena građanskih inicijativa, sticanje znanja o njihovom potencijalu za ostvarivanje održivih rešenja različitih razvojnih problema, razumevanje povezanosti profesije arhitekata/urbanista i ovog fenomena, kao i sticanje praktičnih profesionalnih veština komunikacije i kolaboracije arhitekata u okviru projekata građanskih inicijativa. U skladu sa razumevanjem da je održiva rešenja moguće kreirati samo kroz interdisciplinarni i kolaborativni rad i međusobno učenje svih uključenih, predmet je koncipiran tako da se studentima arhitekture omogući kontakt, razmena znanja i saradnja na izradi projekata sa konkretnim građanskim inicijativama.
Ishodi ovogodišnje nastave na predmetu su predlozi projekata za nastradale u poplavama koje bi studenti Arhitektonskog fakulteta mogli da preduzmu i realizuju u saradnji sa formalnim i neformalnim udruženjima građana, zainteresovanim pojedincima i institucijama. Projekti se tiču rešavanja problema, ali i prevencije i osnaživanja pojedinaca, zajednica i društva u celini za suočavanje sa humanitarnim katastrofama. Projekti se mogu ticati kratkoročnih ili dugoročnih ciljeva, mogu biti veliki i mali (po veličini područja, broju ljudi koji su uključeni ili na koje se utiče, količini novca potrebnih za realizaciju, potrebnom vremenu za razradu projekta ili za njegovu realizaciju, isl), biti jednokratni ili predviđeni za ponavljanje/trajanje u dužem periodu, takvi da imaju za posledicu različite efekte i tipove produkata, namenjeni konkretnoj grupi ljudi ili nekom konkretnom području, ali i opšteg karaktera jer se odnose na celu Srbiju.
Za uspešnu izradu zadatka je potrebno, pored problema i ideja za njihovo rešavanje / prevenciju, poznavanje i načina za njihovo prevođenje u konkursne aplikacije nacionalnim i međunarodnim institucijama i fondovima namenjenim pomoći ugroženim područjima.
KURIKULUM: ARHITEKTI I GRAĐANSKE INICIJATIVE ZA ODRŽIVI RAZVOJ FORMULAR: ARHITEKTI I GRAĐANSKE INICIJATIVE ZA ODRŽIVI RAZVOJKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
DIGITALNA ANIMACIJA – KURS 3
Nastavnik:
mr Branko Pavić, redovni profesor
Osnovni ciljevi kursa su:
1. Obučavanje studenata za rad u softveru za 3D animaciju – AutodeskSoftimage.
2. Izučavanje opštih metoda i koncepata rada u softverima za 3D karakter animaciju. Upoznavanje sa osnovnom logikom procesa rada u 3D aplikacijama daje studentima šire znanje, primenjivo izvan konkretnog softvera AutodeskSoftimage. Poznavanje ove logike omogućava studentima da lakše pređu na drugi softver.
3. Učenje jezika 2D i 3D animacije, osnovni koncepti i metode koje nisu bazično vezane za AutodeskSoftimage.
4. Upoznavanje sa celokupnim procesom produkcije kratke animirane forme, od ideje, početnih skica, karakter dizajna i karakter animacije do postprodukcije i finalnog proizvoda.
Kurs M8.3. – Izborni predmet 3:
GRAD BUDUĆNOSTI
Nastavnik:
dr Miodrag Ralević, redovni profesor
Praktična primena stečenih znanja tokom studija kroz modelovanje imaginarnog grada budućnosti na modelu-maketi, koju izrađuju studenti uz pomoć nastavnika. Rade se pokušaji komponovanja elemenata ili celina već postojećih – primenjenih ideja, teoretskih modela ili ideja dobijenih na času korišćenjem različitih tehnika i puteva koncipiranja, modelovanja i proiciranja (razvoja) GRADA BUDUĆNOSTI, neposrednoj, bliskoj ili dalekoj…
KURIKULUM: GRAD BUDUĆNOSTI FORMULAR: GRAD BUDUĆNOSTIKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
DRVENE STRUKTURE
Nastavnik:
dr Žikica Tekić, docent
Cilj nastave je da studenti ovladaju savremenim programskim principima projektovanja, konstruisanja i dimenzionisanja savremenih drvenih konstruktivnih sistema (drveni rešetkasti nosači u sistemu LKV). Predmet rada je zasnovan na principima modernog projektovanja konstrukcija u drvetu, u oblasti kreiranja različitih oblika drvenih struktura.
KURIKULUM: DRVENE STRUKTURE FORMULAR: DRVENE STRUKTUREKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
ENGLESKI ZA ARHITEKTE 3 – Debate and argumentation
Nastavnik:
dr Gordana Vuković-Nikolić, docent
Razvoj verbalnih sposobnosti u oblasti stranog jezika struke (engleskog). Integrisanim pristupom nastavi pokušava se razvijati komunikativna sposobnost u slušanju, čitanju, govorenju i pisanju na tekstovima iz specifičnog arhitektonskog diskursa vezanog za debatu i argumentaciju. Specifično se razvijaju verbalne sposobnosti vezane za komunikativnu strategiju u engleskom jeziku debate and argumentation – kako debatovati i argumentovati.
KURIKULUM: ENGLESKI ZA ARHITEKTE 3 FORMULAR: ENGLESKI ZA ARHITEKTE 3Kurs M8.3. – Izborni predmet 3:
ISTRAŽIVANJE KROZ PROJEKT
Nastavnik:
dr Đorđe Stojanović, docent
Jedan od osnovnih ciljeva ovog izbornog predmeta je da pomogne studentima u razumevanju pojma prostorne adaptivnosti i drugih karakteristika složenih prostornih organizacija, struktura i okruženja. Studenti će biti upoznati sa različitim vidovima istraživačkog delovanja i njihovom značaju za savremenu praksu arhitektonskog projektovanja. Predmet je koncipiran kao priprema za izradu individualne Master teze, nezavisnog nastavnog modula koji je predviđen u narednom i završnom semestru MAS.
Metod izvođenja nastave obuhvata dva različita ali povezana oblika rada. Kroz seriju od 7 tematskih ex cathedra predavanja, studentima će biti predstavljeni relevantni primeri istraživačkog rada u arhitekturi i metodologija istraživanja kroz projekt. Paralelno, svaki student će nastaviti da produbljuje novostečeno znanje kroz analizu i interpretaciju samo jednog od ponuđenih pojmova, odnosno deskriptivnih karakteristika prostora preuzetih iz engleskog jezika, kao što su: aggregated, agile, animated, bottom-up, distributed, elastic, expandable, immaterial, immersive, inclusive, incongruous, mobile, nonlinear, non-hierarchical, participatory, permeable, polycentric, polyvalent, porous, recursive, relational, responsive, robust, saturated, smart, smooth, self-organising, self-regulatory, soft, striated, systemic, topological, versatile, virtual… Rad ćemo početi prevodom ponuđenih termina sa engleskog na srpski jezik i uspostavljanjem njihove arhitektonske definicije, odnosno njihovog značenja za izgrađeno okruženje ili njihove vrednosti za tokove i tehnike rada u arhitektonskom projektovanju. Nastavićemo sa analizom koja uspostavlja poreklo zadatog termina i utvrđuje njegovo mesto u tekstovima savremene arhitektonske teorije, a završiti sa interpretacijom koja podrazumeva dalje ispitivanje zadatih pojmova putem produkcije shematskih arhitektonskih crteža.
Više informacija na: http://blog.4ofseven.com
KURIKULUM: ISTRAŽIVANJE KROZ PROJEKT FORMULAR: ISTRAŽIVANJE KROZ PROJEKTKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
(META)TRADICIJA
upotreba nasleđa u arhitekturi
Nastavnik:
arh. Ivan Rašković, vanredni profesor
Razumevanje pojma tradicije kroz relativizaciju njene temporalnosti – odnos prošlog, sadašnjeg i budućeg; elaboracija uspostavljanja najšire shvaćene običajnosti kao posledice kulturoloških, društvenih fenomena i njihovog uticaja na organizovani prostor; sagledavanje komunikoloških aspekata arhitekture kroz različite oblike konteksta sa posebnim naglaskom na razumevanju i razbijanju predrasuda i stereotipa vezanih za nasleđe kao i paradigmatskih mehanizama koji se preko njih ispoljavaju. Razvijanje kritičkog odnosa prema svakoj vrsti uzora (studija slučaja – koncept 14. Bijenala arhitekture u Veneciji) .
Studenti preispituju pojmovne osnove različitih fenomena vezanih za savremenost, istoričnost, aktuelnost, nasleđe, originalnost, čitljivost, autorstvo i slično kao i njihove međusobne veze. Shvatanje slojevitosti organizovanja prostora otvara mogućnosti za razne vidove operacionalizovanja mogućih uzora prostorne strukture i pojavnog oblika. Postavljene teme se koncentrišu oko osnovnih i izvedenih pojmova, metoda i veština vezanih za pristup koncipiranju arhitektonskog sklopa. Savremenost se stavlja u centar spoznaje kao jedini siguran oslonac iz koga se definišu drugi sistemi vrednosti.
Savladana znanja, pored iznesenog, definišu fenomen tradicije i supstancu nasleđa kao gradivo savremene arhitekture a njihov odnos kao metod moguće orijentacije u današnjim projektantskim procesima. Oblasti kulturologije i antropologije pomažu u sagledavanju procesa i uticajnih faktora na kolektivne, društvene i opšte potrebe u sferi izgrađenog prostora.
KURIKULUM: (META)TRADICIJA FORMULAR: (META)TRADICIJAKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
OD KLASICIZMA DO SECESIJE – Stilske transformacije arhitekture u Srbiji tokom 19. i početkom 20. veka
Nastavnik:
dr Mirjana Roter Blagojević, vanredni profesor
Kritičko upoređivanje i vrednovanje dometa arhitekture u Srbiji u 19. i početkom 20. veka u odnosu na evropsko okruženje. Studenti se kroz samostalna proučavanje pojedinih primera upućuju u istraživanje na terenu i u arhivama, korišćenje izvora iz literature, kao i na kritičko tumačenje pojedinih pravaca, pojava, delovanja pojedinih autora i analizu realizovanih dela. Krajnji rezultat rada trebali bi da budu studentski prilozi koji čine Ilustrovani atlas istorijske arhitekture u Srbiji XIX i početka XX veka.
KURIKULUM: OD KLASICIZMA DO SECESIJE FORMULAR: OD KLASICIZMA DO SECESIJEKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
OIKONET – HABITAT REGENERATION STRATEGIES / OIKONET STRATEGIJE REGENERACIJE STAMBENIH CELINA (KRUPANJ)
Nastavnik:
dr Mirjana Devetaković Radojević, docent
Kroz ovaj kurs studenti stiču sposobnost identifikacije različitih strategija regeneracije u oblasti stanovanja, analize i valorizacije njihovih osnovnih elemenata, kao i rezultata pojedinih aktivnosti koje imaju uticaja na stambene celine. Studenti takođe rade na konkretnom problemu kreiranja strategije regeneracije stambenih celina nakon prirodnih katastrofa i to na primeru Krupnja, jednog od gradova u regionu pogođenog poplavama u maju 2014. Deo nastavnih aktivnosti odvija se na terenu, u toku nedelje namenjene ekskurzijama 13 – 17. oktobra.
Nastava se odvija u okviru projekta OIKONET u kome, pored studenata i nastavnika sa našeg fakulteta, učestvuju studenti i nastavnici iz Bratislave (Slovak University of Technology), Grenobla (University Pierre Mendès-France of Grenoble) i Volgograda (Volgograd State University of Architecture and Civil Engineering).
Tokom rada biće primenjena IPI metodologija – integrativni, participativni, interdisciplinarni pristupi regeneraciji stambenih celina.
KURIKULUM: OIKONET – HABITAT REGENERATION STRATEGIES / OIKONET STRATEGIJE REGENERACIJE STAMBENIH CELINA (KRUPANJ) FORMULAR: OIKONET – HABITAT REGENERATION STRATEGIES / OIKONET STRATEGIJE REGENERACIJE STAMBENIH CELINA (KRUPANJ)Kurs M8.3. – Izborni predmet 3:
OSVETLJENJE U ARHITEKTURI
Nastavnik:
dr Lidija Đokić, redovni profesor
Cilj predmeta je da se studenti upoznaju sa uslovima i principima projektovanja osvetljenja u arhitekturi. Analizira se priroda svetlosti, njen uticaj na površine sa kojima dolazi u kontakt, kriterijumi za projektovanje osvetljenja, parametri kvaliteta osvetljenja, kao i efekti koji mogu da se postignu. Mnogobrojni i raznorodni uticaji na kvalitet osvetljenja ili svetlosni komfor sagledavaju se u širem smislu, u okviru opšte arhitektonske koncepcije. Analiziraju se uslovi koji su rezultat zahteva korisnika, prostora, objekata, predmeta ili površina koji se osvetljavaju, da bi se odredile mogućnosti i ograničenja pod kojima se određeni kvalitet osvetljenja može ostvariti.
KURIKULUM: OSVETLJENJE U ARHITEKTURI FORMULAR: OSVETLJENJE U ARHITEKTURIKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
PROSTORI SPEKTAKLA – DO SCENE SA SCENE
Nastavnici:
arh. Dejan Miljković, vanredni profesor
mr Branko Pavić, redovni profesor
Prolaskom kroz kompleksni proces osmišljavanja i realizacije scenskog nastupa, studenti stiču znanja i usvajaju mehanizme analitičkog pristupa u projektovanju objekata spektakla. Svaka tematska jedinica predstavlja analizu i prikaz jednog ili više scenskih prostora kroz iskustva istaknutih profesionalaca vezanih na različite načine za prostor scene.
KURIKULUM: PROSTORI SPEKTAKLA – DO SCENE SA SCENE FORMULAR: PROSTORI SPEKTAKLA – DO SCENE SA SCENEKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
(PR)OCENA EKOLOŠKIH KARAKTERISTIKA ZGRADA
Nastavnik:
mr Nataša Ćuković Ignjatović, docent
Predmet ima za cilj razvijanje kritičkog sagledavanja ekoloških karakteristika arhitektonskih objekata i implementaciju stečenih znanja u proces projektovanja. Studenti se upoznaju sa osnovnim principima i parametrima koji se koriste prilikom ocene ekoloških karakteristika u raznim fazama projekta i adekvatnim projektantskim strategijama i tehnološkim rešenjima. Praktičnu (pr)ocenu ekoloških karakteristika zgrada studenti sprovode najpre na odabranim primerima iz prakse, a potom i na spostvenim projektima rađenim u okviru studija M6.1. (alt. M4.1. ili M5.1.).
Tokom rada na predmetu, studenati se upoznaju sa osnovnim teorijskim pitanjima relevantnim za valorizaciju ekoloških karakteristika arhitektonskih objekata, formiraju sopstveni model za ocenu ekoloških karakteristika kuća za individualno stanovanje na području Beograda i upoznaju se sa osnovnim principima i strategijama internacionalnog sertifikacionog sistema LEED (Leadership in Energy & Environmental Design). Po završenom kursu, studenti stiču uslov za polaganje profesionalnog ispita kojim stiču zvanje LEED GA (LEED Green Associate).
KURIKULUM: (PR)OCENA EKOLOŠKIH KARAKTERISTIKA ZGRADA FORMULAR: (PR)OCENA EKOLOŠKIH KARAKTERISTIKA ZGRADAKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
REKONSTRUKCIJA I SANACIJA OBJEKATA VISOKOGRADNJE
Nastavnik:
dr Nenad Šekularac, docent
Cilj nastave je upoznavanje sa osnovnim principima rekonstrukcije i sanacije objekata visokogradnje kao veoma važnim delom inženjerske delatnosti iz oblasti arhitekture i građevinarstva. Sticanje neophodnih znanja iz ove oblasti uz upoznavanje sa logikom konstruisanja, rekonstruisanja u cilju promene namene prostora, kao i saniranja i otklanjanje problema nastalih pod dejstvom raznih uzroka: neravnomernog sleganja tla, dejstva zemljotresa, neadekvatne gradnje ili održavanja, požara, kao i usled starosti samog objekta – konstrukcije. Sticanje novih znanja iz ove oblasti moguće je primenom savremenih tehničkih i tehnološih rešenja u oblasti rekonstrukcije objekata visokogradnje, uz primenu savremenih principa sanacije i zaštite kao i kroz upoznavanje sa velikim i značajnim iskustvima iz prakse primenjenim na savremenim arhitektonskim objektima kao i na objektima graditeljske prošlosti.
Cilj nastave na ovom predmetu je i upoznavanje sa statičko-konstruktivnom zaštitom spomenika graditeljskog nasleđa kao najvažnijim delom u procesu njihove ukupne zaštite. Kroz nastavu na ovom predmetu dolazi se do unapređenja postojećeg znanja iz oblasti statike konstrukcija, arhitektonskih konstrukcija i zaštite graditeljskog nasleđa kao deo neophodnih znanja u uspešnom savladavanju nastavnog programa na master studijama.
KURIKULUM: REKONSTRUKCIJA I SANACIJA OBJEKATA VISOKOGRADNJE FORMULAR: REKONSTRUKCIJA I SANACIJA OBJEKATA VISOKOGRADNJEKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
URBANI OBJEKTI – ORGANIZACIONI MODELI ARHITEKTONSKOG PROSTORA
Nastavnik:
arh. Aleksandru Vuja, vanredni profesor
Osnovni cilj nastave je razumevanje fenomena organizacije i strukture prostora u kontekstu savremene arhitektonske prakse i aktuelnih teorijskih istraživanja. Ovog semestra se sadržaj izbornog predmeta razmatra i iz ugla širih, urbanih okolnosti koji utiču na arhitektonsku praksu.
KURIKULUM: URBANI OBJEKTI – ORGANIZACIONI MODELI ARHITEKTONSKOG PROSTORA FORMULAR: URBANI OBJEKTI – ORGANIZACIONI MODELI ARHITEKTONSKOG PROSTORAKurs M8.3. – Izborni predmet 3:
FENOMEN BOJE U ARHITEKTONSKOM PROSTORU
Nastavnik:
dr Dragana Vasiljević Tomić, vanredni profesor
U okviru izbornog predmeta FENOMEN BOJE U ARHITEKTONSKOM PROSTORU ispituju se odnosi boje, korisnika i prostora, kao i upotreba boje kao informacije i sredstva vizuelne komunikacije. Diskusije o nastanku kolorističke kulture, upotrebi boje, problemima istoričnosti i značaja boje u umetnosti kreiranja prostora, funkcionalne boje u kreiranju prostora, njegove atraktivnosti, pristupačnosti i načina njegovog oživljavanja sa akcentom na transformaciju kroz ulogu u oblikovanju relacije grada, arhitektonskog prostora i čoveka, i stvaranja novog ambijenta.
Rezultati rada prethodnih generacija: http://landscapestruktura.blogspot.com/
KURIKULUM: FENOMEN BOJE U ARHITEKTONSKOM PROSTORU FORMULAR: FENOMEN BOJE U ARHITEKTONSKOM PROSTORU