broj | šifra | Master akademske studije Arhitektura 2015/16 II godina – 4. semestar MODUL ARHITEKTURA |
---|---|---|
A26 | MASA-A24021 |
MASTER TEZA |
A27 | MASA-A24022 |
MASTER PROJEKAT |
A28 | MASA-A24023 |
MASTER ZAVRŠNI RAD |
Lista izbornih projekata: |
Gustave Moreau – Phaethon, Musée du Louvre, Pariz, 1878.
01
ARHITEKTURA I ČETIRI ELEMENTA (VATRA, ZEMLJA, VAZDUH, VODA)
Nastavnik:
arh. Miodrag Mirković, redovni profesor
Tematski okvir: Hibrid muzejsko-galerijskog izlaganja i komplementarnih sadržaja
Prostorni okvir: Rt Novog Beograda (ušće Save u Dunav)
Cilj rada na master projektu je uspostavljanje veze grada i reke kroz analizu i razumevanje društvenog konteksta i prostornih zahteva zadate lokacije.
Posebna pažnja usmerena je ka individualnom formiranju stava o prostorno-funkcionalnoj zastupljenosti pojedinih predloženih sadržaja u okviru celine projekta.
Antonio Segui – Pocas Señoras, 2014.
02
ARHIPELAG KULTURE I UMETNOSTI
Nastavnik:
arh. Zoran Lazović, redovni profesor
Istraživanje međuodnosa svrhe, funkcije, sadržaja, forme i konteksta odvijaće se projektovanjem arhitektonskog objekta kulture i umetnosti kroz temu fenomena savremenih urbanih hibrida – primarno sa sadržajima kulture i umetnosti i – sekundarno sa komplementarnim sadržajima zabave i ugostiteljstva, a koji čine osnovu kulture savremenog urbanog čoveka i srž urbanosti gradova. Aktiviranje kreativne umetničke scene koja stvara i prezentuje kulturne i umetničke događaje. Više grupacija objekata od više studenata činili bi urbana ostrva/četvrti, zalančane ansamble – arhipelage kulture i umetnosti u morfologiji, (među)prostoru grada, reka, ostrva, u smeni 24/7/12, u Beogradu.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Alain Delorme – Murmurations, Ephemeral Plastic Sculpture #10, 2013.
03
ALGORITAM PROSTORA KULTURE
Nastavnik:
arh. Vladimir Lojanica, redovni profesor
Završni rad podrazumeva istraživački rad na analitici aktuelnog društvenog i kulturološkog trenutka i formulaciju individualnih vizija teme kroz načelne programske i estetske smernice. Težište je na akcentovanju prostora, koji se nalazi u središtu brojnih uticaja, složenih odnosa koje treba uskladiti kako bi se naglasile vrednosti i iskoristili potencijali koje donosi šire okruženje beogradskog priobalja.
Tematski okvir zadatka odnosi se na preispitivanje potencijala kulture, rekreacije i turizma kao nosilaca ključne uloge u razvoju najznačajnijih gradskih lokacija uz desnu obalu Dunava, u neposrednom okruženju Luke Beograd i objekata Žitomlina.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Olafur Eliasson i Günther Vogt – The mediated motion, Kunsthaus Bregenz, Austrija, 2001.
04
NOVI GRADSKI EPICENTAR – višenamenski gradski kompleks kulture
Nastavnik:
arh. Dejan Miljković, redovni profesor
Tematski okvir projekta je savremena ekonomija kulture kao novi pokretač gradskog razvoja, pa je program projekta višenamenski kompleks koji će sadržajima kulture, uslužnim kapacitetima, smeštajnim jedinicama, rekreativnim površinama i ostalim komplementarnim programima činiti sadržaj NOVOG GRADSKOG EPICENTRA. Prostorni okvir Master projekta je područje beogradskog priobalja u zoni koju okvirno formira pozicija Beogradske tvrđave sa jedne i reka Sava sa druge strane. Karakteristični gradski markeri na široj lokaciji, objekti i prostorne celine, su okosnica prostorno-programske analize, u cilju definisanja individualne teme i uže lokacije intervencije svakog studenta.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Izvor fotografije: Indiewire
05
TURISTIČKI TERMINAL, KOSANČIĆEV VENAC, BEOGRAD
Nastavnik:
dr Dragana Vasiljević Tomić, vanredni profesor
Osnovni cilj Master projekta je arhitektonsko-urbanističko projektovanje u širem kontekstu mešavine programa kulture, zabave i turizma a u savremenom gradu. Istraživanje odnosa arhitektonskog projektovanja i teorije i strategija kulture i turizma, u ovom zadatku, se istražuje kroz koncepte turističke infrastrukture, kojoj tipološki pripadaju objekti terminala, hotela, kongresnog turizma i kulture u širem smislu.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Izvor ilustracije: ColoringHub
06
MASTERMIND: BEOGRADSKA AKADEMSKA ČETVRT
Nastavnik:
mr Milan Vujović, vanredni profesor
U zadatom prostornom okviru uraditi projekat visokoškolske ustanove – Akademije, sa pretećim, komplementarnim sadržajima za učenje, rad i boravak. Pojam “Akademija” dopuniti prema individualnom pravcu istraživanja sledećim mogućim pridevima: umetnička (likovna, primenjena, muzička, scenska…) vojna, IT, sportska, kulinarska, pomorska, filmska…U zavisnosti od tipa i strukture projektovanih sadržaja predložiti prostore koji dopunjuju osnovnu funkciju Akademije (edukacija) i otvaraju mogućnost za prakticiranje i primenu akademskih znanja: izložbeno-galerijski prostori, performing i projekcione sale, auditorijumi, kamerne scene, amfiteatri, poligoni, vežbaonice… i sl.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Foto © Hristina Stojanović
07
KONTRAPUNKT: subverzija – arhitektura koja tera na razmišljanje
Nastavnik:
arh. Borislav Petrović, vanredni profesor
Osnovni okvir teme vezan je za tezu o preispitivanju obrazaca gradograđenja, trenutno prisutnih u planerskoj i graditeljskoj praksi. Njihova neosporivost često otvara pitanja stvarnog utemeljenja i zasnovanosti “zvaničnog stava”, u ambijentu koji ne prepoznaje dijalog, odnosno konkursnu razmenu mišljenja, kada se radi o investicijama javnog karaktera. U tom smislu, naš studio će se u narednim zadacima, baviti “subverzijom”, kao načinom formiranja i izražavanja drugačijeg stava o pojedinim karakterističnim slučajevima.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Mikroskopski prikaz strukture sunđera | Izvor fotografije: AskNature
08
IZMEĐU ARHITEKTURE I PRIRODE – prirodnjački muzej
Nastavnik:
arh. Dejan Miletić, vanredni profesor
Istraživanje treba da omogući različita polja delovanja i strategije u kojima je potrebno preispitati tradicionalni odnos arhitekture i prirode, kao i relacije između artificijelnog i prirodnog u kojima je moguće nagovestiti proces nestajanja granica između unutrašnjeg i spoljnog prostora.
Očekuje se da nakon sprovedenog istraživanja, studenti odaberu lokaciju i ispitaju mogućnosti formiranja novih prostornih struktura. Preporuka (neobavezujuća) je da tema bude prirodnjački muzej – istraživački centar, dok prostorni okvir može biti vezan za Kalemegdan-Donji grad, pre svega zbog svoje kompleksne i kontradiktorne istorije.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Bijenale umetnosti u Veneciji, 2011. | Foto © Caffe’ Centrale Venezia
09
KON(FRONT)A(K)CIJA – šta posle koncepta?
Nastavnik:
arh. Ivan Rašković, vanredni profesor
Razmotriti pitanje postojeće, značajne lokacije-mesta i njenog “autoriteta”. Aspekti pomenutog “autoriteta” se raščlanjavaju do nivoa svoje suštine sa ciljem da se sagledaju njihove karakteristike iz ugla savremenog sistema vrednosti. Kritički odnos prema predmetu rada treba da proizvede aparat za transparentno sagledavanje vrednosti uspostavljenih u prošlosti koje su deo savremenosti.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Beograd, kolaž
10
ENJOY HUB
Nastavnik:
arh. Milan Đurić, vanredni profesor
Aktuelni društveni kontekst je afirmisao konzumaciju i potrošnju kao egzistencijalno načelo i potrebu. Egzistencija je pretvorena u njenu sopstvenu suprotnost, potrošnja negira vreme. Šoping je postao predznak svake aktivnosti i artificijelnosti. Konzumacija i potrošnja su simboli urbaniteta, kao i oznaka emocija. Stoga je i zadovoljstvo moguće konzumirati, kroz izolovane simboličke prostorno/programske mešavine i pretvoriti ga u simbole grada. Enjoy HUB uz Brankov most, na ulazu u stari deo grada, je i simbol i mešavina.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Izvor ilustracije: Phys.org
11
NOVE PRIRODE: autonomni programski modeli zajedničkog rada (Coworkerhood)
Nastavnik:
arh. Aleksandru Vuja, vanredni profesor
Radikalni zahtev osamdesetih bio je proširenje arhitekture i urbanizma u teritoriju urbanih polja, drugim rečima, izdizanje kulture iznad prirode i stvaranje artificijelnog pejzaža. Od nedavno, pojavljuju se novi, informaciono zasnovani, modeli i sa njima ideja o urbanim poljima sintetičke prirode.
U vreme kada je linija između veštačkog i prirodnog veoma zamagljena izmenom bioloških paradigmi, moguće je preispitati strogu podelu prirodnog i artificijelnog u urbanom pejzažu… U ovim okolnostima, inovativne prakse urbanih polja nastale iz geografije, politike, ekologije, arhitekture i inžinjerstva mogu napraviti put ka novim urbanim prirodama.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Foto © Kai Ziehl
12
ARHITEKTURA / ARGUMENT – (Re)kontekstualizacija, afirmacija potencijala lokacije stare fabrike „BEKO“ na Dorćolu
Nastavnik:
Vesna Cagić Milošević, vanredni profesor
Kompleks stare fabrike „Beko“ na Dorćolu, jedna od najznačajnijih neaktivnih lokacija u urbanom gradskom tkivu, čija je prvobitna namena deplasirana u odnosu na savremeni kontekst, daje mogućnosti transformacije u kompleksnu gradsku celinu sadržajno definisanu kroz istraživanje i analizu.
Kompleksnost prostorne situacije proističe iz hijerahijske pozicije i potencijala lokacije u odnosu na njenu fizičku, prostornu i sadržajnu neartikulisanost.
Tematski okvir zadatka zasnovan je na potrebi za preispitivanjem arhitekture kao discipline čiji su proizvodi – prostorna stanja uzročno-posledično vezani za različite društvene efekte. Socijalni i politički pristup razumevanja arhitekture otvara mogućnost za tumačenje prostora kao društvene kategorije.
Sam prostor, iako bez jasne fizionomije, svojom pozicijom u gradskom tkivu u direktnoj je vezi sa visokim nivoom urbaniteta, gde velika gustina dozvoljava složene prostorno programske konfiguracije zasnovane na društvenim interakcijama, implicira programsku hibridnost sadržaja.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:13
PROIZVODNJA GRADA: Post-industrijska faza Dunavske ulice
Nastavnik:
arh. Nebojša Fotirić, docent
Devastirana, post-industrijska gradska matrica koja prati koridor železničke infrastrukture kojim je određena nevidljiva nametnuta granica razdvajanja teritorije grada u odnosu na vodeni tok Dunava postavljena je kao prostorni okvir zadatka, i to uz tok Dunavske ulice. Anticipirajući razrešenje saobraćajnih tokova železnice i tranzitnog teretnog i drugog saobraćaja u odnosu na gradsku matricu Beograda koja inklinira ka obali Dunava, praznina koja ostaje otvara prostor za promišljanje novih programskih i prostornih mogućnosti ove linije beogradskog priobalja. Ovakav prostorni kontekst visokog urbaniteta i gustine, podrazumeva programsku hibridnost.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR:Student Sanja Berić, mentor Đorđe Stojanović – Superponirani pejzaži, završni rad 2013/14.
14
ALTERNATIVNE MOGUĆNOSTI ZA RAZVOJ OKRUŽENJA TRGA SLAVIJA
Nastavnik:
dr Đorđe Stojanović, docent
Predložena lokacija nalazi se u blizini Trga Slavija (blok oivičen ulicama Kralja Milana, Kralja Milutina, Svetozara Markovića i Nemanjinom). Zadatak se odnosi na osmišljavanje i projektovanje objekta sa osnovnom namenom poslovanja. Neophodno je da se uloga novog objekta nadoveže na postojeće vidove upotrebe i tokove kretanja na lokaciji. Složenost zadatka se ogleda u sagledavanju mogućnosti koje proizilaze iz usaglašavanja poslovanja savremenih kompanija iz sektora kreativne industrije i funkcionisanja javnih prostora u gradu. Predloženi pristup se zasniva na primeni modela javno – privatnog partnerstva.
Svaki student formira jedinstveni projektni zadatak na osnovu analize organizacione strukture i indentiteta jedne izabrane kompanije, koja se bavi razvojem informacionih tehnologija ili medija i na osnovu potreba ovakvog “virtuelnog korisnika” koncipira predlog novog javnog prostora u okviru iste lokacije.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad FORMULAR: