broj | šifra______ | Master akademske studije Arhitektura 2016/17 II godina – 4. semestar MODUL ARHITEKTURA |
---|---|---|
A26 | MASA-A24021 |
MASTER TEZA |
A27 | MASA-A24022 |
MASTER PROJEKAT |
A28 | MASA-A24023 |
MASTER ZAVRŠNI RAD |
Lista izbornih projekata: |
01
BG-EXIT: MUZEJ PUTOPISA
Nastavnik:
mr Milan Vujović, redovni profesor
Tematski okvir odnosi se na kompleksnu tipologiju arh. objekata koja se generiše kao presek osobina sledećih trad. tipova: saobraćajni objekti, objekti izlaganja (muzeji, galerije, paviljoni) i objekti edukacije. Interpretacija teme trebalo bi da osvetli pojmove odlaska i povratka, tj. da Beograd prikaže kao “terminal” u kontekstu kretanja ljudi (turizam, poslovanje, obrazovanje…). Značenje pojma “putopis” se tumači kroz pokušaj da se arh. sredstvima (projekat, analiza, istraživanje…) materijalizuje, “oprostori” i “zapiše” iskustvo, koje nastaje kretanjem, putovanjem, promenom “rakursa”, novim “vizurama” i upoznavanjem i razumevanjem promenljivosti u kontekstu modernog vremena.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radDavid Chipperfield Architects – The James Simon Galerie, Museum Island, Berlin | Ilustracija © David Chipperfield Architects
02
OBALE KULTURE I UMETNOSTI: BEOGRAD EVROPSKA METROPOLA
Nastavnik:
arh. Zoran Lazović, redovni profesor
Stvoriti elemente novog kulturnog pejzaža Beograda u standardu savremenih evropskih prestonica. Istraživanje se odvija kroz pripremu za projektovanje arhitektonskih objekata kulture i umetnosti, kroz razvijanje tema na bazi fenomena savremenih urbanih hibrida – primarno sa sadržajima kulture i umetnosti, sekundarno sa komplementarnim sadržajima ugostiteljstva, zabave i trgovine, a koji danas čine osnovu kultura država i srž urbanosti prestonih gradova. To su biblioteke/medijateke, filharmonije/opere, muzeji/galerije, teatri/scene. Hibrid kulture čini najmanje jedan od navedenih sadržaja, a moguće je razviti parove, trijade, kvadro i mega miks centre kulture kao tematske parkove.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radDavid Altmejd – La gorge, 2012. | Foto © David Altmejd
03
VERTIKALNI MULTIFUNKCIONALNI CENTAR
Nastavnik:
arh. Vladimir Lojanica, redovni profesor
Završni rad podrazumeva istraživački rad na analitici aktuelnog društvenog i kulturološkog trenutka i formulaciju individualnih vizija teme kroz načelne programske i estetske smernice. Težište je na akcentovanju prostora, koji se nalazi u središtu brojnih uticaja, složenih odnosa koje treba uskladiti kako bi se naglasile vrednosti i iskoristili potencijali koje donosi šire okruženje Novog Beograda.
Tematski okvir zadatka odnosi se na preispitivanje potencijala multifunkcionalnih vertikalnih struktura u razvoju najznačajnijih gradskih lokacija, sa posebnim osvrtom na kongresno-sajamske gradske komplekse.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radMaster završni rad, maketa – DETALJ | Foto © Miloš Stojković
04
NOVI GRADSKI EPICENTAR – višenamenski gradski kompleks kulture
Nastavnik:
arh. Dejan Miljković, redovni profesor
Tematski okvir projekta je savremena ekonomija kulture kao novi pokretač gradskog razvoja, pa je program projekta višenamenski kompleks koji će sadržajima kulture, uslužnim kapacitetima, smeštajnim jedinicama, rekreativnim površinama i ostalim komplementarnim programima činiti sadržaj NOVOG GRADSKOG EPICENTRA. Prostorni okvir Master projekta je područje beogradskog priobalja reka Save i Dunava na potezu od Mosta na Adi do Luke Beograd. Karakteristični gradski markeri na široj lokaciji, objekti i prostorne celine, su okosnica prostorno-programske analize, u cilju definisanja individualne teme i uže lokacije intervencije svakog studenta.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radLines Of Resistance, AP (Architecture Project) collaboration with Jon Tarry
05
PROSTORI GRANICA: REKONSTRUKCIJA ARHITEKTONSKOG PEJZAŽA E75-E70
Nastavnik:
dr Dragana Vasiljević Tomić, vanredni profesor
„Granice su inherentno dvoznačne/dvosmislene, paradoksalne i prirodno kontradiktorne…“ (Koff:2013) „… pokušaćemo da na granicu gledamo kao na prostor a ne samo kao na ‘crtu’ koja prostor utvrđuje; granicu kao mesto koje ima neku svoju meru, dimenziju, sa svojim pričama i stanovnicima … prostor koji se nalazi ‘između’ stvari… ljudi, kultura, identiteta, prostora… čudne osobine da bude u relaciji sa svima ostalima, ali na takav način da ukida, neutrališe, ili preokreće skup odnosa koje su oni sami stvorili, reflektovali, ili odrazili, postajući mesto objektivnosti.“ (Foucault, Zanini:2002)
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radMansilla Tuñón Architects – Museum of Cantabria, Kantabrija, Španija | Ilustracija © Mansilla Tuñón Architects
06
GRAD NA DOKOVIMA
Nastavnik:
arh. Goran Vojvodić, vanredni profesor
Završni rad podrazumeva istraživački pristup pri formiranju odgovora na temu razvoja Beograda i njegovog dugo planiranog „silaska na reke“. Cilj rada predstavlja iniciranje analitičkog razmišljanja, razvijanja sposobnosti sagledavanja karaktera, osobenosti i mogućnosti unapređenja predložene lokacije – potez od Brankovog mosta do Sportskog centra „Milan Gale Muškatirović“ u ulici Tadeuša Košćuška.
Kroz analizu konteksta u kojem se interveniše, potrebno je odgovoriti na aktuelni društveni i kulturološki trenutak sa ciljem zadovoljenje potreba korisnika prostora i uspostavljanja novog epicentra aktivnosti Beograda. Iniciranjem individualnih tema u okviru zadatog okvira, teži se uspostavljanju novog (ovovremenog) identiteta prostora definisanog snažnim nasleđem, ali i savremenim tendencijama razvoja gradova.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radSlobodan Jevtić – Sanatorijum, Master završni rad
07
SINTETIČKI KONCEPTI : KORPORATIVNI KAMPUS
Nastavnik:
arh. Aleksandru Vuja, vanredni profesor
Radikalni zahtev osamdesetih bio je proširenje arhitekture i urbanizma u teritoriju urbanih polja, drugim rečima, izdizanje kulture iznad prirode i stvaranje artificijelnog pejzaža. Od nedavno, pojavljuju se novi, informaciono zasnovani modeli i sa njima ideja o urbanim poljima sintetičke prirode. U vreme kada je linija između veštačkog i prirodnog veoma zamagljena izmenom bioloških paradigmi, moguće je preispitati strogu podelu prirodnog i artificijelnog u urbanom pejzažu.
Allen, Stan, Corner, James. ( 2004). New Natures. in Bernard Tschumi and Irene Cheng ( ed.), The State of Architecture at the Beginning of the 21st Century, Columbia Books of Architecture.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radFabian Bürgy – Loch (Rupa), 2013, beton, 400 x 400 x 200 cm | Foto © Fabian Bürgy
08
TRANS(FORM): MUZEJ KONCEPTUALNE UMETNOSTI, MARINA DORĆOL, BEOGRAD
Nastavnik:
arh. Milan Đurić, vanredni profesor
Arhitektura kao transgresivna disciplina u fluidnom savremenom prostoru i vremenu, stalno je u graničnim zonama prestupa u druge discipline i druge koncepte. Odluka da se projektuje muzej konceptualne umetnosti predstavalja u izvesnom smislu arhitektonski paradoks, pojačan činjenicom da je pojam konceptualnog u arhitektonskom kontekstu blizak nestajanju forme ili prema arhitekti Ajzenmanu “institucionalizuje sopstveno odsustvo”. Ispitivajući odnose konceptualnog arhitekture i konceptualnog umetnosti projektuju se fenomeni nastajanja i nestajanja arhitektonske forme kroz transponovanja u nove oblike postojanja. Pitanje koje se postavlja jeste: koji je krajnji domet prestupa u/i arhitekture.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radAdamov mamut (po Tilezijusu), 1815. | Izvor ilustracije
09
MUZEJ MAMUTA, VELIKO RATNO OSTRVO, BEOGRAD
Nastavnik:
dr Vladimir Milenković, vanredni profesor
Isprojektovati muzej na otvorenom – arhitektonsku situaciju u kojoj se ideja o životu, kinetičnosti i mobilnosti pojavljuje u kategoriji njene formalno-funkcionalne i/ili filozofsko-estetske tematizacije. Formulisati program – sinopsis arhitektonskim sredstvima kontrolisanog doživljaja, koji opravdava univerzalne civilizacijske vrednosti – kodirano mesto i vreme u kombinaciji sa ambijentom rezervata prirode. Intervencija se kreće u dijapazonu od projektovanja kinetičnosti u pejzažu do kinetičnosti samog pejzaža. Arhitektura se pojavljuje kao medij za prenošenje informacija o prirodi, poreklu i mitovima o životinjskoj vrsti koje više nema.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radMikroskopski prikaz strukture sunđera | Izvor fotografije: AskNature
10
IZMEĐU ARHITEKTURE I PRIRODE – prirodnjački muzej
Nastavnik:
arh. Dejan Miletić, vanredni profesor
Istraživanje treba da omogući različita polja delovanja i strategije u kojima je potrebno preispitati tradicionalni odnos arhitekture i prirode, kao i relacije između artificijelnog i prirodnog u kojima je moguće nagovestiti proces nestajanja granica između unutrašnjeg i spoljnog prostora.
Očekuje se da nakon sprovedenog istraživanja, studenti odaberu lokaciju i ispitaju mogućnosti formiranja novih prostornih struktura. Preporuka (neobavezujuća) je da tema bude prirodnjački muzej – istraživački centar, dok prostorni okvir može biti vezan za Kalemegdan-Donji grad, pre svega zbog svoje kompleksne i kontradiktorne istorije i pozicije.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad11
KONTRAPUNKT: subverzija – arhitektura koja tera na razmišljanje
Nastavnik:
arh. Borislav Petrović, vanredni profesor
Naglasak je na shvatanju da dodirne zone različitih kultura predstavljaju odraze kolektivnih fikcija, gde se prelamaju samoshvatanje i samooblikovanje, kao projekcije sopstvene, idealizovane spekulativne konstrukcije – slike, na svim nivoima, od zajednice do pojedinca. Program se oslanja na više elemenata, čije će relacije odrediti profil (pristup i personalizaciju) pojedinih diplomskih radova, a od kojih su najvažniji:
– rešavanje pitanja muzeološke provenijencije
– bitan uticaj na fizionomiju Beograda,
– relativno zaokruživanje fizičkog konteksta započetih poteza, i
– održivost (prvenstveno socijalna, koja posledično obuhvata i tehnološke komponente)
Deck Two – Global City, Njujork, 2012. | Foto © Deck Two
12
ULTRASTRUKTURA TREĆEG GRADA
Nastavnik:
arh. Ivan Rašković, vanredni profesor
Cilj teze je da se kroz analizu pojma i preispitivanje značenja grada u nastanku, kao utemeljenja budućeg života zajednice, pronađe razvojni model staništa na makro i mikro planu u odnosu na prostorno – programske potencijale konteksta “Trećeg Beograda”, odnosno, nezaposednutog zahvata leve obale Dunava, severno od Velikog ratnog ostrva. Preispituju se mitološko-programski temelji nastanka urbanog naselja i aspekti njegove hijerarhije, od ideje o gradu pa do konkretne organizacije prostornih sadržaja, analizirajući i vreme kao kvantitativni faktor određenog istorijskog konteksta. (“Stari, Novi i Treći Beograd”). Jedan od rezultata teze je i koncept/model prostornog rešenja novog grada i određenog, konkretnog arhitektonskog sadržaja u njegovom okviru.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radFoto © Kai Ziehl
13
OBALA KOJA SE MENJA – (Re)kontekstualizacija, afirmacija potencijala lokacije bivšeg Brodogradilišta „TITO“ – zimovnik na Savi, Novi Beograd
Nastavnik:
arh. Vesna Cagić Milošević, vanredni profesor
Kompleks bivšeg brodogradilišta „TITO“, kao i područje celog zimovnika na Savi, jedna od najznačajnijih lokacija novobeogradskog savskog priobalja, čija je prvobitna namena deplasirana u odnosu na savremeni kontekst, daje mogućnosti transformacije u kompleksnu gradsku celinu sadržajno definisanu kroz istraživanje i analizu.
Kompleksnost prostorne situacije proističe iz hijerarhijske pozicije i potencijala lokacije u odnosu na njenu fizičku, prostornu i sadržajnu neartikulisanost.
Tematski okvir zadatka zasnovan je na potrebi za preispitivanjem arhitekture kao discipline čiji su proizvodi – prostorna stanja uzročno-posledično vezani za različite društvene efekte. Socijalni i politički pristup razumevanja arhitekture otvara mogućnost za tumačenje prostora kao društvene kategorije.
Sam prostor, iako bez jasne fizionomije, svojom pozicijom u gradskom tkivu u vezi je sa visokim nivoom urbaniteta, gde značajna gustina implicira programsku hibridnost sadržaja.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni radLeitsystem, 2006. (TU Damstadt) | Izvor: Landmarks/Lakemarks, CSIAA, 2007.
14
NOVI ZNAKOVI U PREDELIMA – Reafirmacija prirodnih i stvorenih vrednosti
Nastavnik:
dr Aleksandar Videnović, docent
Istraživanje predstavlja problematiku lociranja, programiranja, projektovanja i dizajniranja korisnih, višenamenskih javnih sadržaja, namenjenih funkcionalnoj podršci i programskom kompletiranju specifičnih lokaliteta u ruralnim prostorima, gradskim arealima, sa izraženijim naturalnim i predeonim karakteristikama.
Tematski i lokacijski okvir elemenata istraživanja: master teze, projekta i završnog rada jeste široki spektar programskih sklopova koji doprinose ambijentalnosti, a koji se u programskom smislu oslanjaju na prihvat, boravak i animaciju posetilaca (vizitora) na pozicijama izuzetnih prirodnih i stvorenih vrednosti na mapama putovanja.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad15
DEPONIJA „VINČA“
Nastavnik:
dr Đorđe Stojanović, docent
Zadatak je izrada arhitektonsko-urbanističkog rešenja za sanitarnu deponiju „Vinča“ sa sledećim celinama: javni parkovski prostor, edukativni centar, upravna zgrada, pogon za reciklažu sekundarnih sirovina i pogon za proizvodnju toplotne energije.
Prema Generalnom Urbanističkom Planu Beograda, usvojenom u martu 2016. godine, određene su zone od posebnog interesa. Među budućim velikim gradskim projektima, u ovom dokumentu posebno je istaknuta inicijativa za sanaciju i modernizaciju deponije „Vinča“. Nešto ranije, u julu 2015, Skupština grada Beograda dala je saglasnost za formiranje javno-privatnog partnerstva radi realizacije ovog projekta. Polazeći od ove dve smernice, studenti imaju zadatak da preispitaju ulogu gradske deponije i prošire sferu javnih interesa u ovom projektu. Imajući u vidu karakter i veličinu neophodne investicije, iznos od 250 miliona evra kako navode dnevne novine, studenti će imati zadatak da ispitaju mogućnosti za formiranje novog javnog parkovskog prostora, rekreativnih površina i edukativnog centra namenjenog približavanju izazova u očuvanja životne sredine i mogućnostima recikliranja sekundarnih sirovina.
Više informacija: http://blog.4ofseven.com/
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad16
PROIZVODNJA GRADA: Post-industrijska faza Dunavske ulice
Nastavnik:
arh. Nebojša Fotirić, docent
Devastirana, post-industrijska gradska matrica koja prati koridor železničke infrastrukture kojim je određena nevidljiva nametnuta granica razdvajanja teritorije grada u odnosu na vodeni tok Dunava postavljena je kao prostorni okvir zadatka, i to uz tok Dunavske ulice. Anticipirajući razrešenje saobraćajnih tokova železnice i tranzitnog teretnog i drugog saobraćaja u odnosu na gradsku matricu Beograda koja inklinira ka obali Dunava, praznina koja ostaje otvara prostor za promišljanje novih programskih i prostornih mogućnosti ove linije beogradskog priobalja. Ovakav prostorni kontekst visokog urbaniteta i gustine, podrazumeva programsku hibridnost.
KURIKULUM: Master teza KURIKULUM: Master projekat KURIKULUM: Master završni rad