Modul 17 – Izborni modul
CILJ NASTAVE NA MODULU:
Izborni modul u prvom delu studija omogućava studentima da dopune osnovni korpus znanja određenim izbornim oblastima. Lista izbornih predmeta nudi se svake školske godine. Moguće je neki od izbornih predmeta odslušati i na drugoj visokoškolskoj ustanovi, uz odgovarajući sertifikat o ispunjenim obavezama, i uz prethodno odobrenje Prodekana za nastavu.
POTREBNA PREDZNANJA:
Nisu potrebna posebna predznanja već odgovarajuća interesovanja za proširivanje osnovnog korpusa znanja.
NAZIV PREDMETA:
MODUL 17 – Izborni modul: Kurs 17.2. – Izborni predmet 2, 3 ESPB
GODINA STUDIJA:
III godina – 6. semestar Osnovnih akademskih studija Arhitektura – 2014/15.
Dr Bradley Starkey – Levitating Architecture 1, Kent, 2005 | Izvor fotografije
Kurs 17.2. – Izborni predmet 2:
ANATOMIJA ARHITEKTONSKOG MODELA
Nastavnik:
dr Vladimir Milenković, vanredni profesor
Anatomija arhitektonskog modela bavi se prečišćavanjem i konsolidacijom prethodno stečenog znanja kroz eksperiment. Usredsređivanjem na razvoj veštine arhitektonskog modelovanja, istražujemo složenu pojavnost arhitektonskog modela i razumevanje njegove upotrebne vrednosti u postupku projektovanja.
KURIKULUM: ANATOMIJA ARHITEKTONSKOG MODELAKurs 17.2. – Izborni predmet 2:
INVESTICIJE U GRADU
Nastavnik:
mr Rajko Korica, redovni profesor
Nastava na predmetu prvenstveno se odnosi na upoznavanje studenata sa osnovnim urbanističkim pojmovima i parametrima u procesu utvrđivanja tržišne vrednosti i isplativosti investiranja u izgradnju na određenoj lokaciji u svetu i na domaćem tržištu. Razmatra se aktuelna ekonomska, ali i planerska praksa. Predmet ima za cilj da objektivno i racionalno objasni metode za procenu prednosti i slabosti investiranja u izgradnju na određenoj lokaciji, kroz pružanje kako teorijskog, tako i praktičnog znanja iz oblasti urbanističkog planiranja i ekonomije.
KURIKULUM: INVESTICIJE U GRADUKurs 17.2. – Izborni predmet 2:
KONSTRUKTIVNI SISTEMI U DRVETU
Nastavnik:
dr Žikica Tekić, vanredni profesor
Predmetom su obuhvaćeni problemi projektovanja konstrukcija objekata od lepljenog lameliranog drveta, sa aspekta sveukupne optimizacije. Insistira se na simbiozi rada arhitekte projektanta i konstruktora, na projektovanju objekta u drvetu. Osnovni principi takvog rada se analiziraju na odabranim primerima iz arhitektonske prakse. Studentima se, kroz ciklus predavanja, prezentuje tehnologija lepljenog lameliranog drveta. U sklopu predavanja, kroz prikaz brojnih primera realizovanih objekata, studentima se prezentuje široko polje primene konstrukcija od lepljenog lameliranog drveta, u arhitektonskom konstrukterstvu. Savremeni tokovi u današnjem graditeljstvu su odredili posebnu ulogu projektanta konstruktivnog sistema, od koga se očekuje sveobuhvatna analiza funkcionalnih zahteva, oblikovnih rešenja, ekonomskih uslova, pri izboru materijala za elemente konstruktivnog sistema. Objekti ostvareni u ovoj tehnologiji, rešavanjem sistema konstruktivnog sklopa, dobijaju i u najvećem delu definisanu arhitekturu unutrašnjeg prostora. Oblikovanje unutrašnjeg prostora mora biti unapred rešeno u kombinaciji sa konstruktivnim sistemom, jer svaki pa i najmanji tehnički detalj veze, detalj oslonca ili neophodni spreg za ukrućenje, može imati izvanredan uticaj na konačni utisak koji stiče korisnik objekta.
KURIKULUM: KONSTRUKTIVNI SISTEMI U DRVETUKurs 17.2. – Izborni predmet 2:
KREATIVNO PISANJE
Nastavnik:
dr Gordana Vuković-Nikolić, docent
Cilj predmeta je podsticanje razvoja kreativnosti studenata arhitekture lingvističkim metodama.
KURIKULUM: KREATIVNO PISANJEKurs 17.2. – Izborni predmet 2:
MREŽA PEŠAČKIH PUTANJA U FUNKCIJI URBANOG RE-DIZAJNA
Nastavnik:
dr Aleksandra Đukić, vanredni profesor
Nastava je usmerena ka razvijanju znanja i veština u oblasti urbanističkog projektovanja i rekonstrukcije, sa posebnim osvrtom na neposredno pešačko okruženje. Cilj nastave je nadgradnja postojećih znanja na predmetu Oblikovanje gradskih prostora, kao i razumevanje osnovnih savremenih metoda i tehnika unapređenja organizacije urbane strukture.
KURIKULUM: MREŽA PEŠAČKIH PUTANJA U FUNKCIJI URBANOG RE-DIZAJNAAutor fotografije: arh. Dragan Stamenović
Kurs 17.2. – Izborni predmet 2:
OBJEKTI TRGOVINE – TRŽNI CENTRI I NJIHOVA (R)EVOLUCIJA
Nastavnik:
arh. Dragan Stamenović, docent
Tematska oblast nastave odnosi se na aspekte programa, strukture i funkcionalnih rešenja složenih trgovačkih objekata, kao posebne tipološke grupe u okviru javnih gradskih sadržaja, koji kontinualno utiču na bitne programske i prostorne odlike urbanog tkiva. Evolucija tipoloških modela trgovačkih objekata, u svom savremenom izrazu, obuhvata proširenje njihove osnovne funkcije i sintezu sa brojnim sadržajima koji kao rezultat imaju široku paletu raznovrsnih arhitektonsko-urbanističkih rešenja.
Osnovni cilj nastave je sticanje teoretskog i praktičnog znanja iz oblasti koja se odnosi na planiranje i projektovanje objekata trgovine kao jednog od tipoloških modela u okviru grupe javnih objekata.
Teoretska nastava je organizovana kroz predavanja i diskusije u sklopu teme koja se obrađuje. Tokom rada na izbornom predmetu studenti se opredeljuju za jednu od tema koja će biti predmet istraživanja i izrade završnog rada.
Težište studentskog zadatka vezano je za istraživanja u okviru ove tematske oblasti, rada na analizi, tumačenju i programsko-prostornoj proveri pretpostavljenog modela (rešenja) na konkretnoj lokaciji, po izboru.
KURIKULUM: OBJEKTI TRGOVINE – TRŽNI CENTRI I NJIHOVA (R)EVOLUCIJAKurs 17.2. – Izborni predmet 2:
PARAMETARSKO MODELOVANJE
Nastavnici:
dr Ljiljana Petruševski, redovni profesor
dr Mirjana Devetaković Radojević, docent
Upoznavanje studenata sa metodama i alatima za parametarsko modelovanje kompleksne arhitektonske geometrije. Teorijska nastava povezuje se sa primenom u aktuelnom projektu, pri čemu se koriste parametarski sistemi iz savremene prakse u saradnji sa nemačkom firmom Schüco (Schüco Parametric System).
KURIKULUM: PARAMETARSKO MODELOVANJEOscar Tusquets Blanca, Toledo metro stanica, Napulj, Italija | Izvor fotografije
Kurs 17.2. – Izborni predmet 2:
POSEBNI PROBLEMI PROJEKTOVANJA: NEMESTA
Nastavnik:
dr Milan Maksimović, docent
Tema ovog izbornog predmeta usmerena je na arhitektonski tretman gradskih prostora koja u tradicionalnom pogledu nemaju prepoznat identitet. Francuski antropolog Mark Ože ove prostore je nazvao „nemesta“ definišući njihov karakter kao antipod tradicionalnom pojmu „mesta“. Njihova odrednica je vezana za odlike (aktuelne) savremenosti i uključuje raznorodne pojavnosti: autoput, aerodrom, stanični terminal, supermarket, šoping mol, podzemne stanice i prolaze, servisnu stanicu, benzinsku pumpu, parking…
Teorijska nastava osmišljenja je da kroz predavanja i diskusije uspostavi okvir za kritičko preispitivanje koncipiranja i projektovanja navedenih prostora. U okviru nastave od studenata se očekuje samostalan izbor konkretne projektantske teme i odgovarajuće lokacije za rad u Beogradu. Na osnovu teoretskih postavki, student koncipira „mali projekat“ viđen kao prostorna intervencija u konkretnim uslovima izabrane lokacije. Intervencija može da bude shvaćena kao redizajn postojećih prostora (objekata), kao komplementarna prostorna dopuna ili potpuno nova arhitektonska koncepcija.
KURIKULUM: POSEBNI PROBLEMI PROJEKTOVANJA: NEMESTAKuća u Kali Basinu, Mađarska | Izvor fotografije: Contemporary Architecture in Hungary, TERC, 2015.
Kurs 17.2. – Izborni predmet 2:
PROJEKTOVANJE U RURALNIM PODRUČJIMA – STANOVANJE NA SELU
Nastavnik:
dr Milorad Ribar, redovni profesor
Sticanje teoretskih i praktičnih znanja studenata u oblasti planiranja i projektovanja prostora privatnog karaktera u ruralnim sredinama, imajući u vidu mogući odnos života i rada (poljoprivredno, mešovito i nepoljoprivredno stanovništvo). Nastava je koncipirana tako, da unapredi sposobnosti studenata u savladavanju urbanističkih i arhitektonskih problema stambenih sadržaja u seoskim naseljima, poštujući posebnosti njihove organizacije u različitim okruženjima i prostornim situacijama.
Svrha nastave je i razvijanje snalažljivosti studenata u pristupu projektovanju u arealnim kontekstima sa pejzažnom likovnošću, i podizanje nivoa zainteresovanosti studenata za stručno delovanje u uslovno manje atraktivnim okruženjima, u cilju formiranja sopstvenih stvaralačkih okvira, oslobođenih uticaja pomodnih, kratkotrajnih i tržišno – komercionalnih tendencija.
KURIKULUM: PROJEKTOVANJE U RURALNIM PODRUČJIMA – STANOVANJE NA SELU