Green Loops City, Sports park | © ADEPT
broj | šifra_______ | Osnovne akademske studije Arhitektura 2016/17 Studijska celina: Studio 02A* II godina – 4. semestar |
---|---|---|
41 | OASA-24072 |
Održive urbane zajednice – Projekat /IG2/Urbanističko rešenje otporne i održive naseljske zajednice u Ovči Po prvi put u istoriji, većina ljudi u svetu živi u gradovima. Stopa urbanizacije će nastaviti da raste, stvarajući ključni izazov 21. veka – stvoriti pristupačne, socijalno, ekonomski i ekološki žive urbane zajednice sa otpornim servisima vodnih sistema, hrane i energenata. Ovaj izazov zahteva nove pristupe dizajnu, planiranju i organizaciji korišćenja i razvoja urbanih prostora. To znači pronalaženje novih načina, tehnika i alata za svakodnevno, ali kvalitativno stratšeko delovanje. Uloga arhitekata i urbanista u ovim procesima bitno se menja – od pružaoca usluga arhitekti se transformišu u lidere promena i proaktivne inicijatore transformacije vrednosti kvaliteta urbanog života. Cilj predmeta |
Lista izbornih projekata: |
Dynamic Urban Network | Ilustracija © Si-Gal
OASA-24072-01
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 01
Nastavnik:
mr Rajko Korica, redovni profesor
Tema: INFRASTRUKTURA I SUPRASTRUKTURA – UMREŽENE URBANE ZAJEDNICE
Istraživanje mogućnosti transformacije postojeće manje urbane celine, sa akcentom na unapređenju i mogućoj izmeni infrastrukturne mreže. Predmet ima za cilj upoznavanje studenata sa aspektima urbanističkog planiranja i projektovanja kroz prepoznavanje strukture, elemenata, procesa i faktora razvoja jedne urbane zajednice u odnosu na racionalnu potrošnju energije i u skladu sa ekološkim, ekonomnskim i društvenim aspektima održivosti.
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 01Dockside Green, Victoria, British Columbia | © 2017 Dockside Green
OASA-24072-02
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 02
Nastavnik:
dr Ksenija Lalović, vanredni profesor
Tema: SAMODOVOLJNO NASELJE
“Najveća jedinstvena transformacija sveta biće jednostavno prihvatanje globalne razumnosti i pluralističke tolerancije – globalno prihvatanje ego-racionalnosti (na putu ka vizionarskoj logici) … Drugim rečima, pravi problem nije problem eksterijera. Pravi problem je unutrašnjost. Pravi problem je kako navesti ljude da se interno transformišu, od egocentrične do sociocentrične ka globalnoj svesti, što je jedina pozicija sa koje mogu shvatiti globalne dimenzije problema na prvom mestu, sa koje se slobodno, čak i željno, pihvataju globalna rešenja … Globalna svest nije ciljno uverenje koje se može naučiti, već subjektivna transformacija u unutrašnjim strukturama svesti, koja na prvom mestu stvara nova uverenja, i koja je proizvod duge linije razvoja unutrašnje svesti.”… Ken Wilber, Sex, Ecology, Spirituality (1995, 2000)
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 02OASA-24072-03
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 03
Nastavnik:
dr Aleksandra Stupar, vanredni profesor
Tema: URBANI INTERFEJS
Savremeni gradovi postepeno postaju slojeviti interfejsi, povezujući materijalne i digitalne tokove podržavajući našu urbanu stvarnost. Proces tehnološke modernizacije, koji je danas neophodnost daljeg razvoja, jača galeriju generisanih prostornih segmenata pružajući interkonektivnu mrežu za redefinisanje urbanih pejzaža. Istovremeno prisustvo materijalne i virtuelne stvarnosti uslovio je pojavu najnovijih prostornih i ponašanja tipologija, brišući granice između materijalnih i nematerijalnih urbanih elemenata. U studiju će se istraživati urbani interfejsi biogenih mesta i pejzaža kao proizvoda interkonektivnosti prirode i kulture građenja i življenja.
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 03OASA-24072-04
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 04
Nastavnik:
dr Aleksandra Đukić, vanredni profesor
Tema: KREATIVNA ZAJEDNICA U PAMETNOM GRADU (Creative City Vs. Smart City)
U studiju će se istraživati mogućnost primene koncepata kreativnog i pametnog grada. Pokušaćemo da odgovorimo na sledeća pitanja: Šta je to kreativni grad i ko čini kreativnu klasu?; Da li kreativni prostor stvara kreativnu jedinku ili kreativni čovek formira prostor u kojem će na najbolji način ispoljiti svoju kreativnost?; Zašto kreativni regioni i gradovi postaju magneti za kreativnu klasu?; Šta kreativna klasa očekuje od sredine u kojoj živi i radi? Sa druge strane, koncept pametnog grada, koji podrazumeva korišćenje savremenih (pametnih) tehnologija, je vizija kojoj teže gotovo svi evropski gradovi. U studiju će težište biti na interakciji između ova dva koncepta, koja će poslužiti kao osnova za formiranje programsko-konceptualnog rešenja susedstva.
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 04OASA-24072-05
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 05
Nastavnik:
dr Jelena Živković, vanredni profesor
Tema: ZDRAV GRAD = AKTIVAN GRAD
U cilju očuvanja i obezbeđenja stanja dobrog telesnog, psihičkog i društvenog blagostanja ljudi, u studiju se razmatra koncept aktivnog dizajna kao osnov prostornog razvoja održive stambene zajednice. Fokus rada je na prostorima i sadržajima urbane rekreacije koji se sagledavaju kao okosnica za uspostavljanje veza između čoveka sa drugim ljudima, kao i sa prirodom. Teži se formiranju mreža rekreativnih prostora koje istovremeno doprinose zadovoljavanju rekreativnih potreba i održivom urbanom razvoju.
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 05OASA-24072-06
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 06
Nastavnik:
dr Uroš Radosavljević, vanredni profesor
Tema: PRAVEDNI GRAD
Kako možemo da kreiramo održivu urbanu zajednicu u odnosu na vrednosti pravednog grada: različitosti, demokratije i jednakosti? Učićemo da sprovedemo vrednosti pravednog grada na konkretnu urbani situaciju kroz konicpiranje mešovitih urbanih sadržaja i prostora za različite životne stilove i stanovnike. Kreiraćemo dostupne kvalitetne javne i rekreativne prostore i objekte društvenog standarda. Istraživaćemo ponudu različitih tipova stanovanja, poput pristupačnih stanova ili stanova/radnog prostora za mlade kreativne ljude i umetnike. Sagledaćemo da li ima mesta za male firme da se lociraju i lokalnu proizvodnju u kojoj bi i budući stanovnici učestvovali i radili. Zagovaraćemo i održive načine kretanja, pešačenje, bicikle i javni prevoz, kao i prostore ulica u kojima se kretanje odvija, ali i kvalitetno živi život.
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 06OASA-24072-07
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 07
Nastavnik:
dr Marija Maruna, vanredni profesor
Tema: interAKTIVNE ZAJEDNICE
Ljudi su društvena bića. Odnosi među ljudima se smatraju ključnim faktorom dobrobiti zajednice i pojedinca. Na žalost, izolacija i usamljenost predstavljaju rastući problem na globalnom i lokalnom nivou. Osnovna premisa, na kojoj će se zasnivati rad u studiju, je da način na koji dizajniramo i gradimo naše gradove može uticati na razvoj društvenih veza, te time i stvaranje aktivnih zajednica ljudi sposobnih da organizuju i realizuju akcije od zajedničkog interesa. Identifikacija i vezanost stanovnika za određenu sredinu u direktnoj su vezi sa kvalitetom i brojem različitih vrsta interakcija među stanovnicima, te će se u studiju tragati za načinima da se gradovi učine boljim mestima za život povećanjem mogućnosti da se čovek poveže sa drugim ljudima.
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 07OASA-24072-08
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 08
Nastavnik:
arh. Zoran Đukanović, vanredni profesor
Tema: ZAJEDNICA
“The city is a projection of the society on the ground.”… Henry Lefebvre, Production of Space (1991.)
“A man cannot plan his own world without projecting himself into it.”… Rudolf Schwarz, Von der Bebauung der Erde (1949.)
“Cities, like dreams, are made of desires and fears, even if the thread of their discourse is secret, their rules are absurd, their perspectives deceitful, and everything conceals something else.”… Italo Calvino, Le città invisibili (1972.)
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 08OASA-24072-09
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 09
Nastavnik:
dr Danijela Milovanović Rodić, docent
Tema: interAKTIVNE ZAJEDNICE
Ljudi su društvena bića. Odnosi među ljudima se smatraju ključnim faktorom dobrobiti zajednice i pojedinca. Na žalost, izolacija i usamljenost predstavljaju rastući problem na globalnom i lokalnom nivou. Osnovna premisa, na kojoj će se zasnivati rad u studiju, je da način na koji dizajniramo i gradimo naše gradove može uticati na razvoj društvenih veza, te time i stvaranje aktivnih zajednica ljudi sposobnih da organizuju i realizuju akcije od zajedničkog interesa. Identifikacija i vezanost stanovnika za određenu sredinu u direktnoj su vezi sa kvalitetom i brojem različitih vrsta interakcija među stanovnicima, te će se u studiju tragati za načinima da se gradovi učine boljim mestima za život povećanjem mogućnosti da se čovek poveže sa drugim ljudima.
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 09OASA-24072-10
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 10
Nastavnik:
dr Milica Milojević, docent
Tema: ZBEG
Zbeg je mesto bezbedno za zajednicu. Dobro organizovano, elementarno opremljeno za opstanak i život dok opasnost ne prođe. Osećaj ugroženosti potvrđuje zajedništvo i razvija veze solidarnosti, privremeno? Kakvi prostori podstiču te veze? Kako se privremene strukture prilagođavaju izmenjenim uslovima, a šta ostaje trajno?
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 10OASA-24072-11
STUDIO 02A – Održive urbane zajednice – Projekat – 11
Nastavnik:
dr Vladimir Mihajlov, docent
Tema: TRI U JEDAN
Održivost kao pristup razvoja grada obuhvata više protivrečnih koncepata: Sve treba da je nadohvat ruke i ekološki prihvatljivo – a treba da bude jeftino izvedeno; treba obezbediti radna mesta – a neprihvatljivo je zagađenje životne sredine; treba sve efikasno izvesti, u kratkom roku – a treba uvažiti sve grupe korisnika… U ovom amalgamu kontradiktornih ciljeva i dobrih namera, potreban je balans i simbioza elemenata, praktična mudrost, a pomalo i sreća.
Balans sastojaka kao u šoljici dobre kafe:)
KURIKULUM: Održive urbane zajednice – Projekat – 11